k 2019

LiLa – methodisches Portal für Didaktisierung von authentischen Texten im DaF-Unterricht

PYTLÍK, Petr; Jana VELIČKOVÁ and Vojtěch ŠTILEC

Basic information

Original name

LiLa – methodisches Portal für Didaktisierung von authentischen Texten im DaF-Unterricht

Name in Czech

LiLa - Metodický portál pro práci s autentickými texty ve výuce němčiny

Name (in English)

LiLa – Methodological Portal for Work with Authentic Texts in German Classes

Authors

PYTLÍK, Petr; Jana VELIČKOVÁ and Vojtěch ŠTILEC

Edition

Research on language and languages: disciplines and interdisciplinarity, 2019

Other information

Type of outcome

Presentations at conferences

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Didaktizace autentických textů, recepce veřejných textů, linguistic landscapes

Keywords in English

Didactisation of authentic texts, perception of public texts, linguistic landscapes

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 2/4/2020 20:55, Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.

Abstract

In the original language

Das ursprünglich kulturwissenschaftliche Konzept der „linguistic landscapes“ findet seit einigen Jahren auch in anderen als streng kulturwissenschaftlichen Fachrichtungen Anwendung. Neulich erschienen mehrere Publikationen über theoretische Grundlagen zur Verwendung der authentischen und öffentlichen Texte im Fremdsprachenunterricht, sowie über praktische Entwürfe und deren Vorteile für die Fremdsprachen- und Kulturvermittlung. Der vorliegende Beitrag stellt das Projekt „LiLa“ vor, das an diese neuesten Trends anknüpft und sie in praktischen Didaktisierungen umzusetzen versucht.

In Czech

Koncept „Linguistic landscapes“ se neomezuje pouze na kulturologii, v rámci kteér vznikl, ale expanduje stále více do dalších vědeckých disciplín a v neposlední řadě i do didaktických plánlů. V poslední době se objevilo několik publikací o teoretických základech pro používání autentických a veřejných textů ve výuce cizích jazyků, jakož i s praktickými návrhy a jejich výhodami pro výuku cizích jazyků a kulturní vzdělávání. Tento článek představuje projekt „LiLa“, který vychází z těchto novějších trendů a snaží se je převést do praktických výukových materiálů.

In English

These days, the cultural-scientific concept of "linguistic landscapes" isn´t used strictly in cultural-scientific disciplines anymore. Recently, several publications have appeared on theoretical foundations for the use of authentic and public texts in foreign language teaching, as well as on practical designs and their advantages for foreign language and cultural education. This article introduces the project "LiLa", which builds on these latest trends and tries to translate them into practical teaching materials.

Links

MUNI/FR/1125/2018, interní kód MU
Name: Metodický on-line portál pro učitele němčiny se zaměřením na kulturní kompetence ve výuce (Acronym: Portál pro němčinu)
Investor: Masaryk University