DVOŘÁČKOVÁ, Veronika and Jana KLAPILOVÁ. Standardizované výukové materiály pro studenty všeobecného lékařství - proces tvorby (Standardized In-Class Materials in the Course of English for Students of General Medicine and Bachelor Programmes - Work in Progress). In Setkání jazykových ústavů lékařských fakult v ČR a SR. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Standardizované výukové materiály pro studenty všeobecného lékařství - proces tvorby
Name in Czech Standardizované výukové materiály pro studenty všeobecného lékařství - proces tvorby
Name (in English) Standardized In-Class Materials in the Course of English for Students of General Medicine and Bachelor Programmes - Work in Progress
Authors DVOŘÁČKOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana KLAPILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Setkání jazykových ústavů lékařských fakult v ČR a SR, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14640/19:00113115
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) analýza potřeb; metodologie; úloha; zpětná vazba učitele a studenta; týmová revize
Keywords in English needs analysis; methodology; task; student and teacher feedback; team review
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 1/5/2020 13:37.
Abstract
V roce 2018 byla na anglické sekci Centra jazykového vzdělávání na LF MU plně etablována myšlenka tvorby standardizovaných výukových materiálů a zároveň došlo k finální modifikaci koncepce od znalosti lékařské terminologie směrem ke komunikačním dovednostem v klinické praxi. Autorky příspěvku obeznámí publikum s praktickými zkušenostmi získanými v rámci dosavadních činností. Zejména se zaměří na: i) stanovení cílů předmětu (s důrazem na reflexi, sebereflexi, kognici a s tím spojený metajazyk), ii) tvorbu sylabu (topic-based, skills-based), iii) výběr zdrojového materiálu (autentického i didaktizovaného) a jeho (další) didaktizace, iv) metodologii výuky a typologii konkrétních úloh, v) tvorbu doprovodných materiálů (glosář, slovník).
Abstract (in English)
In 2018, the idea of creating standardized teaching materials was fully established at the English section of the Masary University Language Centre at the Faculty of Medicine. At same time, there appeared a need to shift the course concept away from the knowledge of medical terminology towards communication skills in clinical practice. The authors of the article will acquaint the audience with the practical experience gained in the related activities. In particular, the paper will focus on: i) setting course goals (with an emphasis on reflection, self-reflection, cognition and related metalanguage); ii) topic-based and skills-based sylabus; iii)choice of input material and its (further) didactization, iv) teaching methodology and typology of specific tasks, v) creation of accompanying materials (glossary, vocabulary).
PrintDisplayed: 20/7/2024 23:22