C 2019

Current Trends in Primary and Secondary Education Policy

ŠTĚRBA, Radim

Základní údaje

Originální název

Current Trends in Primary and Secondary Education Policy

Název česky

Současné trendy v politice primárního a sekundárního vzdělávání

Autoři

ŠTĚRBA, Radim (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Přerov, Economics, Politics and Europe : The Czech Centre-Right’s Solutions to the Political Challenges of 2020, od s. 55-63, 9 s. 2019

Nakladatel

Jutty, Přerov

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00113155

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-88350-05-7

Klíčová slova česky

vzdělávací politika; kurikulum; rámcový vzdělávací program; vzdělávací obsah; pedeutologický model; pedocentrismus; sociální realismus;

Klíčová slova anglicky

education policy; curriculum; framework educational programme; educational content; pedeutological model; pedocentrism; social realism;

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2020 06:34, PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.

Anotace

V originále

The chapter examines the current trends (directions and topics) of educational policy in Czechia and Europe. It explains its original concepts in a wider context and provides a critical reflection. It focuses in particular on the amendment of school curricula, one of the key elements in the current Czech educational policy strategy. As part of the revised curricula, we observe several trends, which may hamper the improvement of school education. The distinctive features are the currently overcrowded curriculum and conflicting tendencies causing content emptiness. The author offers a possible solution in a so-called third way. This is presented within the research sociology of the curriculum developed in the second half of the twentieth century, which balances the absolutization of factualism on the one hand and the emphasis on skills with knowledge relativization on the other.

Česky

Kapitola zkoumá současné trendy (směry a témata) vzdělávací politiky v roce 2007 Česko a Evropa. Vysvětluje své původní koncepce v širším kontextu a poskytuje kritickou reflexi. Zaměřuje se zejména na změnu školních osnov, což je jeden z klíčových prvků současného stavu Strategie české vzdělávací politiky. V rámci revidovaných studijních plánů sledujeme několik trendů, které mohou bránit zlepšování školního vzdělávání. Charakteristické rysy jsou v současné době přeplněné osnovy a konfliktní tendence způsobující prázdnotu obsahu. Autor nabízí možné řešení takzvaným třetím způsobem. Toto je prezentováno v rámci sociologie výzkumu kurikula vyvinutého ve druhém polovina dvacátého století, která vyrovnává absolutizaci faktů na jedné straně a důraz na dovednosti s relativizací znalostí na straně druhé.