Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1629818, author = {Miléř, Tomáš}, booktitle = {Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9.}, keywords = {physics education; thermodynamics; energie; teplo}, language = {cze}, title = {Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice}, year = {2019} }
TY - CONF ID - 1629818 AU - Miléř, Tomáš PY - 2019 TI - Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice KW - physics education KW - thermodynamics KW - energie KW - teplo N2 - Termodynamika patří k obtížným partiím fyziky a u žáků není zrovna oblíbená. Výzkumy prováděné na školách u nás i ve světě opakovaně identifikují žákovské miskoncepce, jako je zaměňování stavových a procesních veličin a pojetí energie nebo tepla coby substance. Příčiny obtížnosti studia termodynamiky však zůstávají nejasné. Domníváme se, že velkým dílem je na vině přirozený jazyk, jímž jsou termodynamické jevy interpretovány. Přirozený jazyk je nástrojem komunikace, ale je i nástrojem myšlení. Jazyk zprostředkovává poznání, ale není-li logicky konzistentní, může být naopak překážkou porozumění fyzice. Informace jsou v jazyce zakódované, ale v případě termodynamiky jsou i zašifrované. Není se co divit našim žákům a studentům, že se při studiu snadno chytí do pasti, protože jazyk, jímž jsou psány moderní učebnice, k tomu poskytuje dostatek příležitostí. ER -
MILÉŘ, Tomáš. Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice. In \textit{Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9.}. 2019.
|