TAYLOR, Daniela, Hana STADLEROVÁ and Milena TOMANOVÁ. Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy (Examples of good practice - the interdisciplinary project of Music and Art Education). In Holubec, Jiří, Hons, Miloš. Aura Musica, 11/2019. Ústí nad Labem: PF UJEP, Katedra hudební výchovy, 2019, p. 66-73. ISSN 1805-4056.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy
Name in Czech Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy
Name (in English) Examples of good practice - the interdisciplinary project of Music and Art Education
Authors TAYLOR, Daniela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Hana STADLEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milena TOMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Ústí nad Labem, Aura Musica, 11/2019, p. 66-73, 8 pp. 2019.
Publisher PF UJEP, Katedra hudební výchovy
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/19:00113157
Organization unit Faculty of Education
ISSN 1805-4056
Keywords (in Czech) umělecké vzdělávání; RVP; kompetence; vzdělávací oblast Umění a kultura; mezioborovost; hudební výchova; výtvarná výchova; projekt; inovace
Keywords in English Art Education; National Curriculum; competencies; educational area Arts and Culture; interdisciplinary; Music; Art; project; innovation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D., učo 21443. Changed: 8/2/2022 21:40.
Abstract
Předměty hudební a výtvarná výchova jsou začleněny do vzdělávací oblasti Umění a kultura jako povinné, měly by se tedy plnohodnotně podílet na rozvoji dítěte. V praxi můžeme sledovat, že jsou stále podceňovány, obsahy některých lekcí jsou dokonce v přímém rozporu s učivem daným RVP. Je třeba vzdělávat pedagogy, aby si byli vědomi nezastupitelné role uměleckých výchov, které umožňují žákům nejen získat nové znalosti a dovednosti, ale také projevit emoce i subjektivní pohled na svět. V kontextu s realitou hudební a výtvarné výchovy byly nabídnuty aktivity, které byly nejprve ověřovány v rámci didaktické přípravy. Jejich průběh i výstupy se mohou stát inspirací pro inovaci školní praxe. Příspěvek navazuje na výzkum autorek, realizovaný v rámci projektu "Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotnosti".
Abstract (in English)
Music and Art are integrated into the educational area of Art and Culture as compulsory subjects, so they should integrate fully in the development of the child. In practice, we can see that they are still underestimated, the contents of some lessons are even in direct contradiction to the framework given by the National Curriculum. It is necessary to educate pedagogues to be aware of the irreplaceable role of art education, which enables pupils not only to acquire new knowledge and skills, but also to express emotions and subjective views of the world. In the context of the reality of Music and Art, activities were offered, which were first verified in the framework of didactic preparation. Their progress and outputs can become an inspiration for schools with practical innovation. The contribution follows the authors' research, implemented within the project "Improving the quality of pupils' education, development of key competences, areas of education and literacy".
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664, interní kód MUName: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Enhancing the Quality of Education, Developing Key Competences, Areas of Education and Literacy, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 16/8/2024 13:27