D 2019

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

TAYLOR, Daniela, Hana STADLEROVÁ a Milena TOMANOVÁ

Základní údaje

Originální název

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

Název česky

Příklady dobré praxe - mezioborové projekty hudební a výtvarné výchovy

Název anglicky

Examples of good practice - the interdisciplinary project of Music and Art Education

Autoři

TAYLOR, Daniela (203 Česká republika, garant, domácí), Hana STADLEROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Milena TOMANOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Ústí nad Labem, Aura Musica, 11/2019, od s. 66-73, 8 s. 2019

Nakladatel

PF UJEP, Katedra hudební výchovy

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00113157

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISSN

Klíčová slova česky

umělecké vzdělávání; RVP; kompetence; vzdělávací oblast Umění a kultura; mezioborovost; hudební výchova; výtvarná výchova; projekt; inovace

Klíčová slova anglicky

Art Education; National Curriculum; competencies; educational area Arts and Culture; interdisciplinary; Music; Art; project; innovation

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2022 21:40, Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.

Anotace

V originále

Předměty hudební a výtvarná výchova jsou začleněny do vzdělávací oblasti Umění a kultura jako povinné, měly by se tedy plnohodnotně podílet na rozvoji dítěte. V praxi můžeme sledovat, že jsou stále podceňovány, obsahy některých lekcí jsou dokonce v přímém rozporu s učivem daným RVP. Je třeba vzdělávat pedagogy, aby si byli vědomi nezastupitelné role uměleckých výchov, které umožňují žákům nejen získat nové znalosti a dovednosti, ale také projevit emoce i subjektivní pohled na svět. V kontextu s realitou hudební a výtvarné výchovy byly nabídnuty aktivity, které byly nejprve ověřovány v rámci didaktické přípravy. Jejich průběh i výstupy se mohou stát inspirací pro inovaci školní praxe. Příspěvek navazuje na výzkum autorek, realizovaný v rámci projektu "Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotnosti".

Anglicky

Music and Art are integrated into the educational area of Art and Culture as compulsory subjects, so they should integrate fully in the development of the child. In practice, we can see that they are still underestimated, the contents of some lessons are even in direct contradiction to the framework given by the National Curriculum. It is necessary to educate pedagogues to be aware of the irreplaceable role of art education, which enables pupils not only to acquire new knowledge and skills, but also to express emotions and subjective views of the world. In the context of the reality of Music and Art, activities were offered, which were first verified in the framework of didactic preparation. Their progress and outputs can become an inspiration for schools with practical innovation. The contribution follows the authors' research, implemented within the project "Improving the quality of pupils' education, development of key competences, areas of education and literacy".

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664, interní kód MU
Název: Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání