MAZÁČOVÁ, Pavlína. Knihovnická pedagogika pro praxi informačního vzdělávání (Library pedagogy for information education practice). In 7. ročník Královéhradecké knihovnické konference, 19.11.2019, Hradec Králové. 2019.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Knihovnická pedagogika pro praxi informačního vzdělávání
Name (in English) Library pedagogy for information education practice
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína.
Edition 7. ročník Královéhradecké knihovnické konference, 19.11.2019, Hradec Králové, 2019.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) knihovnická pedagogika; informační vzdělávání; společenství praxe; celoživotní učení
Keywords in English library pedagogy; information education; community of practice; lifelong learning
Tags celoživotní učení, edukační proces, informační gramotnost, knihovnická pedagogika, knihovník, učitel
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 6/4/2020 10:10.
Abstract
Knihovna mění svoji roli a stává se stále více institucí vzdělávací. S touto změnou nutně dochází ke změně přístupu knihoven ke vzdělávání různých cílových skupin. Přednáška reflektuje oblast knihovnické pedagogiky, která se zaměřuje na aktivizační výuku v konstruktivistickém paradigmatu. Pozornost věnuje metodám, formám, evaluaci při rozvoji kompetencí a gramotností žáků. Pozornost je věnována také spolupráci učitelů a učících knihovníků při designování edukačních aktivit.
Abstract (in English)
The library is changing its role and is becoming an increasingly educational institution. With this change, the attitude of libraries to the education of different target groups necessarily changes. The lecture reflects the field of library pedagogy, which focuses on activation teaching in the constructivist paradigm. Attention is paid to methods, forms, evaluation in the development of competences and literacy of pupils, as well as cooperation of teachers and teaching librarians in designing educational activities
PrintDisplayed: 17/7/2024 19:32