ŠTĚPÁNEK, Kamil. 1939: K VÝROČÍ POČÁTKU 2. SVĚTOVÉ VÁLKY VE SVĚDECTVÍ POŠTOVNÍCH ZNÁMEK A JEJICH DIDAKTICKÉ APLIKACI. Sborník prací PdF MU, řada společenských věd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 33/2019, č. 2, s. 146-156. ISSN 1211-6068.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název 1939: K VÝROČÍ POČÁTKU 2. SVĚTOVÉ VÁLKY VE SVĚDECTVÍ POŠTOVNÍCH ZNÁMEK A JEJICH DIDAKTICKÉ APLIKACI
Název anglicky 1939: TO THE ANNIVERSARY OF THE WORLD WAR II IN WITNESS OF POSTAGE STAMPS AND THEIR DIDACTIC APPLICATION
Autoři ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sborník prací PdF MU, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1211-6068.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00113216
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky významné dny a výročí; historická edukace; didaktika dějepisu; poštovní známky; propaganda; mediální výchova;
Klíčová slova anglicky history teaching ; didactics of history; post stamps; propaganda; Media Education; treaties and of World War II;
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 1. 4. 2020 15:35.
Anotace
Významná jubilea a památné dny představovaly pro tvůrce poštovních známek vždy prioritu. Masmediální produkt takto reflektující historické události nachází echo nejen v mimoškolním prostředí, ale prochází recepcí i v edukačním procesu. Konkrétní analýza četnosti motivů prvního roku 2. světové války i motivů samotných v tomto textu přispívá k pojmenování: dobových priorit, proměn kolektivní paměti i jejich vzdělávacího potenciálu. Edukační proces je směřován k poznání, že toto vizuální médium je nejen odrazem ale především interpretací historické skutečnosti. Poštovní známky, vybaveny didaktickým aparátem, poté mohou posloužit nejen rozvoji žákovy mediální gramotnosti, ale také hlubšímu pochopení konkrétního historického tématu. Zejména porozumění důvodům proč a jak je historická událost připomínána dnes.
Anotace anglicky
Significant anniversaries and memorable days have always been a priority for postage stamp creators. This mass media product reflecting historical events finds echo not only in the extracurricular environment, but also in the educational process. Specific analysis of the frequency of motives of the first year of the World War II and the motives themselves in this text contribute to naming: historical priorities, changes in collective memory and their educational potential. The educational process is aimed at recognizing that this visual medium is not only a reflection but above all an interpretation of historical reality. Postage stamps, equipped with a didactic apparatus, can then serve not only to develop the pupil's media literacy, but also to provide a deeper understanding of a particular historical topic. In particular, understanding the reasons why and how a historical event is commemorated today.
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 11:42