B 2019

Specifika vzdělávání žáků s dvojí výjimečností na prvním stupni

BARANOVÁ, Petra a Ivana MÁROVÁ

Základní údaje

Originální název

Specifika vzdělávání žáků s dvojí výjimečností na prvním stupni

Název česky

Specifika vzdělávání žáků s dvojí výjimečností na prvním stupni

Název anglicky

Specifics in education of pupils with twice exceptionality at primary school

Autoři

BARANOVÁ, Petra (703 Slovensko, domácí) a Ivana MÁROVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 80 s. 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00113230

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9560-1

Klíčová slova česky

Dvojí výjimečnost; Žák se speciálními vzdělávacími potřebami; Žák nadaný; Nadání; Specifické poruchy učení; Základní škola;

Klíčová slova anglicky

Twice exceptionality; Pupil with Special Educational Needs; Gifted pupil; Giftidness; Specific learning disabilities; Primary school;

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2020 11:50, doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.

Anotace

V originále

Předkládaná monografie představuje téma dvojí výjimečnosti, tedy přítomnost speciálních vzdělávacích potřeb, převážně specifických poruch učení, v kombinaci s nadáním či mimořádným nadáním u žáka. V prvních kapitolách jsou charakterizovány základní teoretické koncepty vztahující se ke specifickým poruchám učení, jejich charakteristice a specifickým projevům v mladším školním věku. Dále je vymezena terminologie nadání a mimořádného nadání, jeho identifikace a specifické projevy ve vzdělávání. Všechna teoretická témata jsou charakterizována z pohledu tuzemské a zahraniční literatury. Těžiště monografie tkví v kvalitativním výzkumném šetření realizovaném s běžnými a speciálními pedagogy, jehož cílem bylo zmapování možností úprav vzdělávacího procesu, přístupu učitele a využití vhodných vzdělávacích strategií ke zefektivnění vzdělávacího procesu žáků s dvojí výjimečností.

Anglicky

The submitted monograph deals with the topic of twice exceptionality, i.e. the presence of special educational needs, mostly specific learning disabilities, combined with talent or extraordinary talent in the pupil. In the first chapters, basic theoretical concepts related to specific learning disabilities, their characteristics and specific manifestations in younger school age are characterized. In addition, the terminology of talent and extraordinary talent, its identification and specific manifestations in education are defined. The main part of the monograph is in a qualitative research survey carried out with ordinary and special educators, which aimed to map out the possibilities of adjusting the educational process, the teacher's approach and the utilization of appropriate educational strategies to make the educational process of pupils with dual exceptionalism more efficient.

Návaznosti

MUNI/A/1432/2018, interní kód MU
Název: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masarykova univerzita, Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty