D 2020

Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách

KACHLÍK, Petr

Základní údaje

Originální název

Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách

Název česky

Prevence rizikového chování závislostního typu na vybraných středních školách

Název anglicky

Prevention of Risky Addictive Behavior at Selected Secondary Schools

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2019. Udržitelnost ve vzdělávání: Minulost, současnost a budoucnost, od s. 116-134, 19 s. 2020

Nakladatel

Mendelova univerzita v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00115553

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7509-702-6

Klíčová slova česky

dokument; dotazník; názor; postoj; prevence; preventivní program; rizikové chování; střední škola; výzkum; závislost; zdraví; znalost; žák

Klíčová slova anglicky

document; questionnaire; opinion; attitude; prevention; preventive program; risky behavior; secondary school; research; dependency; health; knowledge; pupil

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2022 10:34, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Hlavním cílem práce bylo zmapování preventivních aktivit (minimálního preventivního programu) na vybraných středních školách, znalostí a postojů žáků k primární prevenci rizikového chování. Žáci středních škol patří z pohledu drogové epidemiologie mezi významné rizikové populační skupiny. Je u nich třeba formovat a posilovat žádoucí vzorce chování a poukazovat na výhody zdravého životního stylu. Podstatnou roli v tomto dlouhodobém působení hraje též škola. Škola musí mít zpracován svůj preventivní program, jímž se řídí a který je kontrolován. Týká se opatření k prevenci rizikového chování, např. užívání návykových látek, patologického hráčství, šikany, záškoláctví, rasismu, xenofobie. Bylo využito designu smíšeného výzkumu. Metodou nabalující se sněhové koule byly vybrány 3 střední školy v Brně. Pomocí obsahové analýzy dokumentů a rozhovorů se školními metodiky prevence byly zhodnoceny preventivní programy dle kritérií zveřejněných v odborné literatuře. Dále byly získány odpovědi 147 žáků oslovených pomocí anonymního dotazníku o 21 položkách. Z výsledků vyplynulo, že preventivní program školy 1 byl zpracován velmi kvalitně, u školy 2 obsahoval větší počet nedostatků, u školy 3 nevyhovoval ani základním požadavkům. Z dotazování vyplynulo, že preventivní aktivity jsou na 2 školách velmi sporadické, na 1 pravidelné. Nejčastěji se jedná o přednášky, méně často besedy, exkurze, filmové projekce. Dotazovaní nejvíce oceňovali promítání filmů, méně aktivity, které počítaly s jejich osobním zapojením. Více než polovina vzorku je pasivním konzumentem prevence, přestože téměř vždy existuje prostor pro zpětnou vazbu. Typická doba trvání aktivit činí 1-2 hodiny, žáci se jich většinou účastní rádi a jsou pro ně téměř vždy bezplatné. Nejčastějším námětem prevence jsou nelegální návykové látky. Žáci se zajímají i o další témata, hlavně o závislost na moderních technologiích, poruchy příjmu potravy, šikanu, rizika spojená s pohlavním stykem. Subjektivní hodnocení školní prevence je průměrné, respondenty sice aktivity baví a považují je za užitečné, ale jejich širší dopad a změnu vlastního stylu života přiznalo pouze 15 % z nich. Více než polovinu oslovených by prevence neodradila od užívání drog. Prevence je prezentována hlavně v základech společenských věd, silný důraz je kladen na osobnost přednášejícího.

Anglicky

havior and the benefits of a healthy lifestyle need to be shaped and strengthened. The school also plays an important role in this long-term work. School must have elaborated its preventive program, which is governed and controlled. It refers to measures to prevent risky behavior such as substance abuse, gambling, bullying, truancy, racism, xenophobia. Mixed research design was used. Three secondary schools in Brno were selected using a snowball sampling method. Using content analysis of documents and interviews with school prevention methodists, preventive programs were evaluated according to criteria published in the literature. In addition, answers were received from 147 pupils addressed by an anonymous 21– item questionnaire. The results showed that the preventive program of school 1 was processed very well, at school 2 it contained a greater number of shortcomings, at school 3 it did not even meet the basic requirements. The questionnaire revealed that preventive activities are very sporadic at 2 schools, one at regular intervals. Most often they are lectures, less often discussions, excursions, film screenings. Interviewees most appreciated the film screenings, less activities that allowed for their personal involvement. More than half of the sample is a passive consumer of prevention, although there is almost always space for feedback. The typical duration of activities is 1–2 hours, pupils mostly like them and activities are almost always free for them. The most common topic of prevention is illegal addictive substances. Pupils are also interested in other topics, mainly about addiction to modern technologies, eating disorders, bullying, risks associated with sexual intercourse. Subjective assessment of school prevention is average, respondents enjoy activities and consider them useful, but only 15% of them acknowledged their wider impact and change in their own lifestyle. More than half of those addressed would not be prevented from using drugs. Prevention is presented mainly in the basics of social sciences, a strong emphasis is placed on the personality of the lecturer.

Návaznosti

MUNI/A/1332/2019, interní kód MU
Název: Význam speciální pedagogiky při podpoře a efektivním vzdělávání žáků v inkluzivním prostředí základní školy
Investor: Masarykova univerzita, Význam speciální pedagogiky při podpoře a efektivním vzdělávání žáků v inkluzivním prostředí základní školy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty