k 2020

Moravian Anabaptists and Nobility: Social and Economic Interaction

ŠTĚPÁNKOVÁ, Andrea

Basic information

Original name

Moravian Anabaptists and Nobility: Social and Economic Interaction

Name in Czech

Moravští novokřtěnci a šlechta: sociální a profesní interakce

Edition

Vernetzung von Promovierenden zur Täufergeschichte (Elspeet, 10. - 11. 1. 2020), 2020

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Netherlands

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

novokřtěnci; šlechta; reformace; raný novověk

Keywords in English

Anabaptists; nobility; reformation; early modern history

Tags

International impact
Změněno: 17/2/2021 13:24, Mgr. Hana Ambrožová

Abstract

V originále

The aim of the paper was to briefly acquaint with the current state of the Anabaptists-nobility research. Three levels of the social and economic interaction were introduced: 1) Anabaptists as the workforce of the dominion; 2) Anabaptists as the producers of luxury goods; 3) Anabaptists and nobility in close personal interaction (e.g. the Anabaptist physicians). The paper also described the specifics of Moravian Anabaptists research in context of other presented researches (from the Netherlands, Switzerland, Ukraine and Russia, Canada).

In Czech

Cílem příspěvku bylo představit aktuální stav bádání vztahu moravských novokřtěnců a moravské šlechty. Byly představeny tři úrovně tohoto vztahu: 1) novokřtěnci jako pracovní síla panství; 2) novokřtěnci jako producenti luxusního zboží; 3) novokřtěnci v osobní blízkosti šlechty (např. novokřtěnští lékaři). Příspěvek se také snažil popsat specifika výzkumu moravských novokřtěnců v kontextu dalších představených výzkumů (zazněly příspěvky z Nizozemí, Švýcarska, Ukrajiny, Ruska a Kanady).

Links

MUNI/A/1263/2019, interní kód MU
Name: Kulturní identita v dějinách střední Evropy (Acronym: Kulturní identita)
Investor: Masaryk University, Category A