Detailed Information on Publication Record
2020
Moravian Anabaptists and Nobility: Social and Economic Interaction
ŠTĚPÁNKOVÁ, AndreaBasic information
Original name
Moravian Anabaptists and Nobility: Social and Economic Interaction
Name in Czech
Moravští novokřtěnci a šlechta: sociální a profesní interakce
Authors
Edition
Vernetzung von Promovierenden zur Täufergeschichte (Elspeet, 10. - 11. 1. 2020), 2020
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Netherlands
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
novokřtěnci; šlechta; reformace; raný novověk
Keywords in English
Anabaptists; nobility; reformation; early modern history
Tags
International impact
Změněno: 17/2/2021 13:24, Mgr. Hana Ambrožová
V originále
The aim of the paper was to briefly acquaint with the current state of the Anabaptists-nobility research. Three levels of the social and economic interaction were introduced: 1) Anabaptists as the workforce of the dominion; 2) Anabaptists as the producers of luxury goods; 3) Anabaptists and nobility in close personal interaction (e.g. the Anabaptist physicians). The paper also described the specifics of Moravian Anabaptists research in context of other presented researches (from the Netherlands, Switzerland, Ukraine and Russia, Canada).
In Czech
Cílem příspěvku bylo představit aktuální stav bádání vztahu moravských novokřtěnců a moravské šlechty. Byly představeny tři úrovně tohoto vztahu: 1) novokřtěnci jako pracovní síla panství; 2) novokřtěnci jako producenti luxusního zboží; 3) novokřtěnci v osobní blízkosti šlechty (např. novokřtěnští lékaři). Příspěvek se také snažil popsat specifika výzkumu moravských novokřtěnců v kontextu dalších představených výzkumů (zazněly příspěvky z Nizozemí, Švýcarska, Ukrajiny, Ruska a Kanady).
Links
MUNI/A/1263/2019, interní kód MU |
|