2020
Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů
KRÁTKÁ, Jana, Lenka GULOVÁ a Stanislav STŘELECZákladní údaje
Originální název
Třídní učitelé sami o sobě a také z pohledu žáků a jejich rodičů
Autoři
KRÁTKÁ, Jana, Lenka GULOVÁ a Stanislav STŘELEC
Vydání
Komenský. Odborný časopis pro učitele základní školy. Brno, MUNI PRESS, 2020, 0323-0449
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
třídní učitel; specifické nároky; výzkumné šetření; názory rodičů; názory žáků; výběr z výsledků; současný stav; perspektivy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2021 13:45, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
Třídní učitel je koordinačním a integračním činitelem s řadou závažných úkolů ve vztahu k žákům své třídy, k jejich rodičům, k ostatním učitelům školy, k jejímu vedení a za jistých okolností také k širší veřejnosti. Činnosti třídního učitele (třídní učitelky) mají na každém stupni školního vzdělávání nejen své opodstatnění, ale také specifické nároky vyplývající z pedagogicko-psychologických charakteristik žáka určitého věku a úrovně jeho individuální psychické, fyzické a sociální zralosti. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak je respondenty (třídními učiteli, rodiči a žáky) reflektována funkce třídního učitele. Vzhledem k omezenému rozsahu příspěvku uvádíme jen výběr z výsledků výzkumného šetření s odkazy na dostupná kompletní výzkumná zjištění. Posouzení nálezů vyplývajících ze tří výzkumných sond nám umožnilo dospět k závěrům, ze kterých vybíráme: Třídní učitelé mají nezastupitelné místo ve výchovném dění školy. Ovlivňují významnou měrou vztahy mezi žáky ve svých třídách a působí na rozvíjení osobnostního potenciálu jednotlivých žáků. Stěžejní postavení má v činnostech třídních učitelů jejich podíl na utváření sociálního klimatu ve školní třídě, se kterým bezprostředně souvisí způsob a obsah komunikace učitele se žáky. Rodiče žáků spojují s působením třídního učitele určitá očekávání nejen v případě školního prospěchu svého dítěte, ale také v souvislosti s podporou jeho zdravého vývoje. Předpokládáme, že postavení (funkce) třídního učitele nebude v rámci proměn českého školství ztrácet na významu, ale naopak, význam tohoto výchovného činitele bude postupně narůstat. Výzkumné šetření bylo součástí fakultních grantů PdF MU č. 34/05 Kompetence třídního učitele v současných podmínkách českého školství a č. 44/06 Činnosti třídního učitele v současných podmínkách českého školství.