2020
Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus
ŠÍP, RadimZákladní údaje
Originální název
Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus
Název česky
Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus
Název anglicky
Why education and its actors fail. Cognitive landscapes and nationalism
Autoři
ŠÍP, Radim
Vydání
1. dotisk 1. vyd. Brno, 471 s. 2020
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-210-9377-5
Klíčová slova česky
teorie vědy; sloh myšlení a jednání; pedagogika; instituce školy; kognitivní krajina; nacionalismus; scientizaci kurikula
Klíčová slova anglicky
theory of science; compostiona of thinking and action; pedagogy; school institution; cognitive landscape; nationalism
Štítky
Změněno: 18. 5. 2020 12:24, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Proč reformy školství jsou často neúspěšné? Proč je prostředí škol v podstatě toxické a systémově brání procesu vzdělávání? Proč přes upřímnou snahu osvícených ředitelů a učitelů změnit tvář školy nedochází k její faktické transformaci? Kniha dokládá, že reformy zasahují pouze povrch škol. Jádro instituce školy řídí racionalita, která je spojená s industriální nacionalistickou érou. Tato racionalita je na mnoha úrovních – od státní, přes regionální až po úroveň každodenního jednání všech aktérů – v rozporu se strukturou globalizujícího se světa, s jeho síťovou a nehierarchickou povahou. V tomto novém světě je instituce školy stále institucí, která systémově normuje a homogenizuje obyvatelstvo a vylučuje všechny nepřizpůsobivé. Stojíme na prahu zcela nové éry, ale školy duní rytmem 19. století.
Anglicky
Why education reforms are often unsuccessful? Why is the school environment essentially toxic and systemically hindering the education process? Why, despite the sincere efforts of enlightened headmasters and teachers to change the face of the school, is it not actually transforming it? The book shows that reforms only affect the surface of schools. The core of the school institution is governed by rationality, which is associated with the industrial nationalist era. This rationality, at many levels – from state, to regional, to the level of everyday action of all actors – contradicts the structure of the globalizing world, its networking and non-hierarchical nature. In this new world, the institution of the school is still an institution that systematically norms and homogenizes the population and excludes all “inadaptable”. We are on the threshold of a whole new era, but schools sound with the rhythm of the 19th century.
Návaznosti
GA19-13038S, projekt VaV |
|