CHOVANEC, Jan. Saving one’s face from unintended humour: Impression management in follow-up sports interviews. Journal of Pragmatics. Amsterdam: Elsevier, roč. 176, April, s. 198-212. ISSN 0378-2166. doi:10.1016/j.pragma.2021.01.021. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Saving one’s face from unintended humour: Impression management in follow-up sports interviews
Název česky Nezamýšlený humor jako hrozba osobní tváře ve sportovních pozápasových rozhovorech
Autoři CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Journal of Pragmatics, Amsterdam, Elsevier, 2021, 0378-2166.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.860
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00120626
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.pragma.2021.01.021
UT WoS 000652511400016
Klíčová slova česky humor; média; sportovní diskurz; mluvený jazyk; pragmatika; konverzační analýza; analýza diskurzu; nezamýšlený humor; interview
Klíčová slova anglicky unintended humour; broadcast talk; post-match interview; face threat; mitigation; follow-up; metapragmatics
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D., učo 463. Změněno: 10. 2. 2023 15:12.
Anotace
This paper explores imperfect communication in public broadcast media arising from a mismatch between a speaker’s communicative intention and the undesirable humorous effect of his/her utterances. Based on a case study of a sports media interview, it focuses on how the interviewee may violate the communicative norms governing the expected responses, and how such a violation, motivated by the desire to avoid personal accountability, generates unintended humour in the media reception framework. Adopting a socio-pragmatic approach, the paper explains how the viral success of a media interview and its humorous reception beyond the original participation framework can come to constitute a face threat for the speaker, whose professional integrity may be at stake due to public laughter and ridicule. The article identifies a specific type of a follow-up media interview that is meant as an attempt at post-factum impression management, its aim being to mitigate the face threat (and damage) caused by undesired forms of reception and unintended humorous consequences. The findings indicate that speakers not only demonstrate meta-pragmatic awareness but also engage in ‘defensive self-reflexivity’, which is an important element in one’s public self-presentation when seeking to rectify the failed seriousness of one’s prior media talk. The study contributes to our understanding of how unintended humour is discursively managed in follow-up verbal interactions in public broadcast media contexts.
Návaznosti
MUNI/A/1376/2020, interní kód MUNázev: Paradigms, strategies and developments - English lingustics and translation
Investor: Masarykova univerzita, Paradigms, strategies and developments - English lingustics and translation
VytisknoutZobrazeno: 18. 4. 2024 12:51