Detailed Information on Publication Record
2019
Výuková komunikace
ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK et. al.Basic information
Original name
Výuková komunikace
Name in Czech
Výuková komunikace
Name (in English)
Clasroom Discourse
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 175 pp. 2019
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-9529-8
Keywords (in Czech)
výuková komunikace;pedagogická komunikace;učení;vyučování;dialogické vyučování
Keywords in English
classroom discourse;learning;teaching;dialogic teaching
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 1/8/2024 01:55, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Monografie je syntézou více než desetiletého zájmu autorů o výukovou komunikaci, která se v posledních dekádách stala jedním z klíčových témat věd o vzdělávání. Současné teorie akcentují centrální úlohu komunikace ve vztahu k učení a vytváření znalostí ve třídě, důsledkem čehož je, že vzdělávací výsledky žáků začínají být připisovány kvalitě výukové komunikace. Jednoduše řečeno, pokud chceme zlepšit výsledky žáků, musíme se zabývat rolí, kterou řeč a komunikace ve školním vzdělávání sehrávají. Kniha představuje vlivné teorie, jejichž prostřednictvím bývá vysvětlován vztah mezi řečí, myšlením a učením, dále se věnuje základním charakteristikám výukové komunikaci, učitelským otázkám, žákovské angažovanosti, dialogickému vyučování coby žádoucímu komunikačnímu uspořádání, vztahům ve školní třídě a vzděláváním učitelů zaměřenému na zkvalitnění výukové komunikace ve třídách, kde tito učitelé vyučují. Čtenář v knize nalezne aktuální teorie podložené důkazy z výzkumných šetření a možné implikace pro pedagogickou praxi.
In English
The monograph is a synthesis of more than ten-years of author’s interest in classroom discourse, which has become one of the critical topics of the educational sciences in recent decades. Contemporary theories emphasize the central role of communication in relation to learning and knowledge construction in the classroom, with the result that pupils’ learning outcomes are beginning to be ascribed to the quality of classroom discourse. If we want to improve students’ performance, we need to look at the role that speech and communication play in school education. The book introduces influential theories through which the relationship between speech, thinking and learning is explained, as well as the basic characteristics of teaching communication, teaching issues, pupil engagement, dialogue teaching as a desirable communication structure, classroom relations and teacher education to improve teaching communication. The reader will find current theories supported by evidence from research and possible implications for educational practice.
Links
GA17-03643S, research and development project |
|