J 2019

Major Career Changes from the Perspective of Experienced Teachers

ZERZOVÁ, Jana a Kateřina MAŇASOVÁ

Základní údaje

Originální název

Major Career Changes from the Perspective of Experienced Teachers

Název česky

Významné změny v kariéře perspektivou zkušených učitelů

Autoři

ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina MAŇASOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-6546

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00115909

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000546956000009

Klíčová slova česky

kariérní cyklus učitele; zkušení učitelé; životní příběh učitele

Klíčová slova anglicky

teacher career cycle; experienced teachers; teacher’s life history

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2021 11:37, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The research study concerns the lives and careers of teachers in the late stages of their careers. The aim of the study is to describe the teachers’ careers, identify the major changes that occurred throughout their careers, and investigate how they perceive these changes. The research is based on unstructured and semi-structured interviews conducted with six practicing teachers ages fifty and older with at least twenty years of teaching experience. The research sample included teachers who teach different subjects at both lower secondary and secondary schools in the Czech Republic. It shows that the teachers often perceive changes that occurred throughout their careers negatively. However, in spite of their dissatisfaction in many areas, they are mostly very motivated and perceive their self-efficacy positively.