2019
Major Career Changes from the Perspective of Experienced Teachers
ZERZOVÁ, Jana a Kateřina MAŇASOVÁZákladní údaje
Originální název
Major Career Changes from the Perspective of Experienced Teachers
Název česky
Významné změny v kariéře perspektivou zkušených učitelů
Autoři
ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina MAŇASOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-6546
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00115909
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000546956000009
Klíčová slova česky
kariérní cyklus učitele; zkušení učitelé; životní příběh učitele
Klíčová slova anglicky
teacher career cycle; experienced teachers; teacher’s life history
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2021 11:37, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
The research study concerns the lives and careers of teachers in the late stages of their careers. The aim of the study is to describe the teachers’ careers, identify the major changes that occurred throughout their careers, and investigate how they perceive these changes. The research is based on unstructured and semi-structured interviews conducted with six practicing teachers ages fifty and older with at least twenty years of teaching experience. The research sample included teachers who teach different subjects at both lower secondary and secondary schools in the Czech Republic. It shows that the teachers often perceive changes that occurred throughout their careers negatively. However, in spite of their dissatisfaction in many areas, they are mostly very motivated and perceive their self-efficacy positively.