k 2019

Analýza vztahů mezi self-efficacy, školním prospěchem žáků a jejich postavením ve školní třídě

STRÁNSKÁ, Zdenka a Markéta VEJMĚLKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Analýza vztahů mezi self-efficacy, školním prospěchem žáků a jejich postavením ve školní třídě

Název česky

Analýza vztahů mezi self-efficacy, školním prospěchem žáků a jejich postavením ve školní třídě

Název anglicky

Analysis of relationships between pupils' self-efficacy, their school achievement and sociometric status in the class

Autoři

STRÁNSKÁ, Zdenka a Markéta VEJMĚLKOVÁ

Vydání

Medzinárodná konferencia Osobnosť v kontexte kognícií, emocionality a motivácií VII, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, 27. - 28. 11. 2019, 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

školní self-efficacy; sociální self-efficacy; emocionální self-efficacy; postavení žáka ve třídě; školní prospěch

Klíčová slova anglicky

academic self-efficacy; social self-efficacy; emotional self-efficacy; sociometric status of pupil; school achievement
Změněno: 7. 2. 2023 18:10, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek pojednává o výzkumném šetření zaměřeném na prozkoumání souvislostí mezi úrovní self-efficacy, průměrným školním prospěchem žáků a jejich postavením ve třídě. Byly také zjišťovány rozdíly u těchto proměnných v závislosti na typu školy a pohlaví. Data byla získána od 396 žáků druhého stupně základních škol a nižšího stupně gymnázií ve věku od 11 do 15 let. Byly použity dotazníkové metody: SEQ-C P. Murise a SO-RA-D V. Hrabala. Výsledky výzkumu ukázaly, že chlapci mají statisticky významně vyšší míru sociálního a emocionálního self-efficacy a že ve školním prospěchu jsou lepší dívky a studenti gymnázií. Analýza vztahů ukázala středně silnou pozitivní korelaci mezi úrovní školního self-efficacy a školním prospěchem žáků. Z výzkumu vyplývá, že úroveň sociálního self-efficacy slabě pozitivně koreluje s indexem vlivu a u žáků ze základních škol i s indexem obliby. Z analýzy vztahů dále plyne pozitivní vztah mezi indexem obliby a školním prospěchem, který je u žáků gymnázií těsnější. Korelace mezi indexem vlivu a školním prospěchem se neprokázala.

Anglicky

The paper deals with the research aimed at exploring the relationships between pupils' self-efficacy, their school achievement and sociometric status in the class. The research also looked for the differences in these variables depending on the type of school and sex. Respondents were pupils of elementary and grammar schools (N = 396) in the age of 11 to 15. The questionnaire methods were used: SEQ-C by P. Muris and SO-RA-D by V. Hrabal. The results of the research show that boys have statistically significantly higher rate of social and emotional self-efficacy and that girls and pupils studying grammar schools have statistically significantly better school grades. The analysis of relationships shows medium strong positive correlation between the rate of academic self-efficacy and school grade average. The rate of social self-efficacy slightly positively correlates with the influence index and also with popular index if measured for pupils studying elementary schools. The analysis of relationships shows a low positive relationship between pupils' popularity and school assessment, this relationship is stronger for pupils studying grammar schools. The relationship between pupils' influence on their classmates and school success was not found.