KUBRICKÁ, Jana. Teaching Dogme: Materials-Light, Autonomy-Rich? In Kateřina Sedláčková, Barbora Chovancová, Štěpánka Bilová. The Teacher´s Role in Developing Learner Autonomy. 1. vyd. Hong Kong: Candlin & Mynard ePublishing Limited, 2020, s. 154-160. Autonomous Language Learning Series. ISBN 978-1-6592-7135-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teaching Dogme: Materials-Light, Autonomy-Rich?
Název česky Výuka metodou Dogme: Chudá na materiály, bohatá na autonomii?
Autoři KUBRICKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Hong Kong, The Teacher´s Role in Developing Learner Autonomy, od s. 154-160, 7 s. Autonomous Language Learning Series, 2020.
Nakladatel Candlin & Mynard ePublishing Limited
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Hongkong
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14640/20:00116008
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
ISBN 978-1-6592-7135-5
Klíčová slova anglicky Dogme; autonomy; teaching materials; English for midwives; English for specific purposes
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 20. 4. 2021 21:46.
Anotace
Dogme approach in English Language Teaching is a material-minimalist strategy that puts the learners back at the centre of the learning process and gives them unprecedented amount of control over the content of the lessons. Dogme has thus famously challenged the way we as teachers use textbooks and technology in our lessons. Drawing on the principles of critical pedagogy and humanistic education, proponents of Dogme call for a classroom in which dialogue plays a central role and genuine, authentic topics are sought to engage the learners. Although teaching textbook-free may require little more than a marker and a board as far as props are concerned, Dogme teaching is only seemingly effortless - it puts more strain on the teacher in terms of on-the-spot decision making and responding to the needs of learners on demand. The question that this paper addresses is whether this materials-light and conversation-driven approach inevitably leads to more autonomy on the part of both students and teachers. The author also deals with the constraints she identified while implementing elements of the Dogme paradigm. Finally, examples of Dogme-inspired tasks in the context of tertiary education are provided and the shift in the position of a Dogme-enthusiastic teacher is discussed.
VytisknoutZobrazeno: 27. 9. 2024 00:10