GALÁŽ, Zoltán, Ján MUCHA, Vojtěch ZVONČÁK, Jiří MEKYSKA, Zdeněk SMÉKAL, Katarína ŠAFÁROVÁ, Anežka ONDRÁČKOVÁ, Tomáš URBÁNEK, Jana Marie HAVIGEROVÁ, Jiřina BEDNÁŘOVÁ a Marcos FAUNDEZ-ZANUY. Advanced Parametrization of Graphomotor Difficulties in School-Aged Children. Online. IEEE Access. USA: IEEE Xplore Digital Library, 2020, roč. 8, June, s. 112883-112897. ISSN 2169-3536. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3003214. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Advanced Parametrization of Graphomotor Difficulties in School-Aged Children
Autoři GALÁŽ, Zoltán (703 Slovensko), Ján MUCHA (703 Slovensko), Vojtěch ZVONČÁK (203 Česká republika), Jiří MEKYSKA (203 Česká republika), Zdeněk SMÉKAL (203 Česká republika), Katarína ŠAFÁROVÁ (703 Slovensko, garant, domácí), Anežka ONDRÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí), Jana Marie HAVIGEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Jiřina BEDNÁŘOVÁ (203 Česká republika) a Marcos FAUNDEZ-ZANUY (724 Španělsko)
Vydání IEEE Access, USA, IEEE Xplore Digital Library, 2020, 2169-3536.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.367
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00114245
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3003214
UT WoS 000546414500049
Klíčová slova anglicky advanced parametrization; computerized analysis; graphomotor difficulties; machine learning; online handwriting
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 29. 4. 2021 10:06.
Anotace
School-aged children spend 31–60% of their time at school performing handwriting, which is a complex perceptual-motor skill composed of a coordinated combination of fine graphomotor movements. As up to 30% of them experience graphomotor difficulties (GD), timely diagnosis of these difficulties and therapeutic intervention are of great importance. At present, an objective, computerized decision support system for the identification and assessment of GD in school-aged children is still missing. In this study, we propose three novel advanced handwriting parametrization techniques based on modulation spectra, fractional order derivatives, and tunable Q-factor wavelet transform to improve the identification of GD using online handwriting. For this purpose, we analyzed signals acquired from 7 basic graphomotor tasks performed by 53 children attending 3rd and 4th grade at several primary schools around the Czech Republic. Combining the newly proposed features with the conventionally used ones, we were able to identify GD with 84% accuracy. In this study, we showed that using advanced parametrization of basic graphomotor movements can be potentially used to improve our capabilities of quantifying problems with the development of legible, fast-paced handwriting, and help with the early diagnosis of handwriting difficulties frequently manifested in developmental dysgraphia.
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 03:07