2019
Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů
HORKÁ, Hana a Veronika RODOVÁZákladní údaje
Originální název
Osobnosti francouzské revoluce. Vytváření a čtení ikonického textu technikou živých obrazů
Název anglicky
Great Figures of the French Revolution Creating and Reading Iconic Texts Using Live Pictures
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, domácí) a Veronika RODOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Marginalia Historica, Praha, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2019, 1804-5367
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00116385
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí
Klíčová slova anglicky
French Revolution; Live pictures; Theater in education; Historical awareness
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 5. 2021 10:47, Mgr. Michal Petr
V originále
Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velká francouzská revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány skrze metodiku 3A (anotace, analýza a alterace výukové situace) a za použití relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.
Anglicky
The article presents a didactic analysis of classroom situations recorded while teaching the topic of the French Revolution. E teaching aid in question was the method of live pictures which is to be understood as a theater performance of sorts. Individual classroom situations were assessed using the 3A methodology (annotation, analyses, alteration) and relevant historical sources. E-article shows how using historical sources together with appropriate didactic methods contributes to creating historical awareness of pupils.