SPURNÝ, Lubomír. Česká hudební kultura a nová věcnost. In Habán, Ivo. Nové realismy : Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918-1945. 1. vyd. Liberec: Národní památkový ústav Liberec, 2019, s. 404-411. ISBN 978-80-87810-35-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Česká hudební kultura a nová věcnost
Název anglicky Czech music culture and "Neue Sachlichkeit"
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Liberec, Nové realismy : Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918-1945, od s. 404-411, 8 s. 2019.
Nakladatel Národní památkový ústav Liberec
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00116459
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87810-35-4
Klíčová slova anglicky Czech music; Neue Sachlichkeit; music journalism; national stereotypes
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 19. 4. 2021 18:00.
Anotace
Tento příspěvek představuje reflexi pojmu „Neue Sachlichkeit“ v české hudbě a hudební publicistice meziválečného období. Z výše uvedených příkladů je zřejmé, že v meziválečném období se „Neue Sachlichkeit“ nestal předmětem širší diskuse. Ačkoli tento termín zažil svůj rozmach jinde, jeho použití u nás se omezilo na navrhování stylistických řešení konkrétních děl německé hudby 20. let a na odlišení od analogických tendencí, které v české hudbě probíhají. Způsob přijetí nového principu navíc hovoří o charakteru domácí estetické moderny. V tomto příspěvku jsou také kriticky hodnoceny představami o národních stereotypech souvisejících s českou hudbou.
Anotace anglicky
This paper presents a reflection of the term "Neue Sachlichkeit" in Czech music and music journalism of the interwar period. It is clear from the above examples that in the interwar period the "Neue Sachlichkeit" did not become the subject of a wider discussion. Although this term experienced its boom elsewhere, its use in our country was limited to designating stylistic solutions to specific works of German music of the 1920s and to distinguishing it from any analogous tendencies taking place in Czech music. In addition, the way in which the new principle was adopted speaks volumes about the character of domestic aesthetic modernity. In this paper, they are also critically assessed by ideas about national stereotypes related to Czech music.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 06:41