J 2020

Na pomezí formálního a neformálního vzdělávání : Potenciál muzejní edukace pro školní skupiny a spolupráci muzejních pedagogů s učiteli

JAGOŠOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Na pomezí formálního a neformálního vzdělávání : Potenciál muzejní edukace pro školní skupiny a spolupráci muzejních pedagogů s učiteli

Název anglicky

At the boundary between formal and non-formal education : Potential of museum education for school groups and collaboration of museum pedagogues with teachers

Autoři

JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogika, 2020, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00116539

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

neformální vzdělávání; učení v muzeu; muzejní pedagogika; muzejní pedagog

Klíčová slova anglicky

non-formal education; museum learning; museum pedagogy; museum pedagogue

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2021 12:55, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Muzea vědecky zpracovávají, dokumentují a zprostředkovávají historii i současnost vývoje přírody, člověka a lidské společnosti a zastřešují veškeré oblasti i obory působení člověka, od zaměření přírodovědného přes technické až po humanitní. Svým návštěvníkům zprostředkovávají obory a témata za efektivního využití atraktivních sbírkových předmětů či jejich substitutů a s ohledem na posilování vztahu návštěvníků k regionu a místnímu kulturnímu, technickému a přírodnímu dědictví. Edukační činností naplňují muzea potenciál optimálního, podnětného prostředí pro neformální vzdělávání, které pracuje s aktivizací návštěvníků, principem názornosti, hands-on přístupem, učením se z exponátů, autenticitou, zážitkovostí a prvky edutainmentu. Nabízejí různorodé formáty edukačních programů a didaktických prostředků pro různé cílové skupiny, k nimž patří děti, dospělí, senioři, rodiny, návštěvníci se speciálními potřebami, ale tradičně také školy a další organizace, které pracují s dětmi a mládeží. Náhledem do edukace v různorodém prostředí můžeme nacházet určité paralely, ale i specifické odlišnosti v profesních kompetencích muzejních pedagogů a učitelů, které mohou přispět k vzájemnému obohacování při jejich spolupráci.

Anglicky

Museums conduct scientific research, documentation and presentation of historical and present development of nature, mankind and human society and with their orientation on natural sciences, technology or humanities they encompass all disciplines and fields of human activities. They provide their visitors with an insight into individual disciplines and topics, using attractive collection items or their substitutes with the aim to strengthen the relationship of visitors to the one or another region and to its cultural, technological and natural heritage. Museums with their educational activities create an optimal and stimulating platform for non-formal education, which is working with concepts like the activation of visitors, principle of visual presentation, hands-on approach, learning from exhibits, authenticity, experience and elements of edutainment. They offer various formats of educational programmes and didactic tools for different target groups – children, adults, seniors, families, visitors with special needs, but also schools and other organisations working with children and youth. Through an insight into education in varied milieus we can find certain parallels or, on the contrary, specific differences in professional competences of museum pedagogues and teachers, whose collaboration can bring new knowledge and enhancement of their work.

Návaznosti

MUNI/A/0839/2019, interní kód MU
Název: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX
Investor: Masarykova univerzita, Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty