STACHOŇ, Zdeněk, Petr KUBÍČEK a Lukáš HERMAN. Virtual and Immersive Environments. Online. In Wilson, J. P. The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge. 3rd Quarter 2020 Edition. Ithaca, New York: UCGIS, 2020. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.22224/gistbok/2020.3.9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Virtual and Immersive Environments
Autoři STACHOŇ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí), Petr KUBÍČEK (203 Česká republika, domácí) a Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí).
Vydání 3rd Quarter 2020 Edition. Ithaca, New York, The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge, 2020.
Nakladatel UCGIS
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Obor 10508 Physical geography
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW on-line verze kapitoly
Kód RIV RIV/00216224:14310/20:00116590
Organizační jednotka Přírodovědecká fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.22224/gistbok/2020.3.9
Klíčová slova anglicky interactive design techniques; virtual reality; immersion; head-mounted display; cognition; CAVE
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Lukáš Herman, Ph.D., učo 222752. Změněno: 18. 3. 2021 20:50.
Anotace
A virtual environment (VE) is a 3D computer-based simulation of a real or imagined environment in which users can navigate and interactive with virtual objects. VEs have found popular use in communicating geographic information for a variety of domain applications. This entry begins with a brief history of virtual and immersive environments and an introduction to a common framework used to describe characteristics of VEs. Four design considerations for VEs then are reviewed: cognitive, methodological, social, and technological. The cognitive dimension involves generating a strong sense of presence for users in a VE, enabling users to perceive and study represented data in both virtual and real environments. The methodological dimension covers methods in collecting, processing, and visualizing data for VEs. The technological dimension surveys different VE hardware devices (input, computing, and output devices) and software tools (desktop and web technologies). Finally, the social dimension captures existing use cases for VEs in geo-related fields, such as geography education, spatial decision support, and crisis management.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 15:32