2020
Virtual and Immersive Environments
STACHOŇ, Zdeněk, Petr KUBÍČEK a Lukáš HERMANZákladní údaje
Originální název
Virtual and Immersive Environments
Autoři
STACHOŇ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí), Petr KUBÍČEK (203 Česká republika, domácí) a Lukáš HERMAN (203 Česká republika, domácí)
Vydání
3rd Quarter 2020 Edition. Ithaca, New York, The Geographic Information Science & Technology Body of Knowledge, 2020
Nakladatel
UCGIS
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Obor
10508 Physical geography
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14310/20:00116590
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
Klíčová slova anglicky
interactive design techniques; virtual reality; immersion; head-mounted display; cognition; CAVE
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2021 20:50, RNDr. Lukáš Herman, Ph.D.
Anotace
V originále
A virtual environment (VE) is a 3D computer-based simulation of a real or imagined environment in which users can navigate and interactive with virtual objects. VEs have found popular use in communicating geographic information for a variety of domain applications. This entry begins with a brief history of virtual and immersive environments and an introduction to a common framework used to describe characteristics of VEs. Four design considerations for VEs then are reviewed: cognitive, methodological, social, and technological. The cognitive dimension involves generating a strong sense of presence for users in a VE, enabling users to perceive and study represented data in both virtual and real environments. The methodological dimension covers methods in collecting, processing, and visualizing data for VEs. The technological dimension surveys different VE hardware devices (input, computing, and output devices) and software tools (desktop and web technologies). Finally, the social dimension captures existing use cases for VEs in geo-related fields, such as geography education, spatial decision support, and crisis management.