ŠLAPALOVÁ, Klára a Petr HLAĎO. „Už mě to tam nebavilo“ - absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2020, roč. 14, č. 1, s. 81-99. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.12.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „Už mě to tam nebavilo“ - absentérství žáků středních odborných škol v kontextu odpoutávání od školy
Název anglicky “I Got Tired of It” - Absenteeism Among Vocational Upper-Secondary School Students in the Context of School Disengagement
Autoři ŠLAPALOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr HLAĎO (203 Česká republika, domácí).
Vydání Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2020, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00116724
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2020.12
Klíčová slova česky školní absentérství; záškoláctví; školní docházka; žák střední školy
Klíčová slova anglicky school absenteeism; truancy; school attendance; high school
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Změněno: 15. 4. 2021 11:06.
Anotace
Vysoké absence žáků představují závažný problém českého středního odborného školství a celkové počty zameškaných hodin mají v průběhu let vzestupnou tendenci. Cílem předkládané studie je proto odhalit a popsat, jak žáci středních odborných škol a středních odborných učilišť vnímají své absentérství. Na problematiku školního absentérství je nahlíženo optikou žáků, kteří reflektují své zkušenosti s úmyslným zameškáváním školní výuky během odpoutávání se od školy. Kvalitativní data od jedenácti respondentů byla získána prostřednictvím ohniskových skupin a individuálních hloubkových rozhovorů. Z výsledků je patrné, že absentérství je úzce spojeno s postupným odpoutáváním se od školy, představuje rizikový faktor školního neúspěchu a může vyústit v odchod ze školy. Žáci-absentéři se odmítají účastnit školního vyučování zpravidla kvůli svému nezájmu o výuku, nízké atraktivitě učiva či pociťované nudě ve škole. Klíčovou roli v tomto procesu hrají spolužáci a vrstevníci, kteří se ve své nepravidelné školní docházce navzájem ovlivňují a společně si alternativní program namísto školního vyučování volí a plánují. Analýza dat navíc odhalila nejednotnost v pravidlech škol týkajících se školní docházky, v kontrole jejich dodržování a v prevenci před projevy záškoláctví. Z důvodu nedostatečné intervence ze strany školy jsou kritické důsledky absentérství odhaleny až s delším časovým odstupem, kdy lze jen stěží zabránit závažným negativním dopadům na vzdělávací dráhu žáka.
Anotace anglicky
Students’ high absenteeism represents a serious issue in Czech vocational education at the upper-secondary school level, and the overall number of missed lessons keeps rising. The aim of the presented study is to reveal and describe how vocational high school and training high school students perceive their absenteeism. Therefore, school absenteeism is viewed from the students’ perspective while reflecting their own experiences with skipping school intentionally while experiencing school disengagement. The qualitative data obtained from eleven respondents were collected through focus groups and individual in-depth interviews. It is evident from the results that absenteeism is closely connected with gradual school disengagement, represents a risk factor of school failure and can result in school drop-out. Students-absentees refuse to attend classes at school usually due to their lack of interest in the lessons, low attractiveness of the lessons’ content or experiencing boredom at school. Classmates and peers play a key role in the whole process as they influence each other in the means of irregular school attendance, and together they also choose and plan the alternative program substituting school attendance. Furthermore, the data analysis revealed inconsistency related to the schools’ rules on school attendance, monitoring students’ compliance with these rules and prevention of truancy. Due to the lack of intervention by the school, the critical consequences of absenteeism are revealed after a long period of time when it is difficult to avoid negative impacts on the student’s educational path.
Návaznosti
MUNI/A/1047/2019, interní kód MUNázev: Učení v různých kontextech
Investor: Masarykova univerzita, Učení v různých kontextech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 14:29