2020
Jak dál ve výuce regionální geografie na základních školách?
KNECHT, Petr a Eduard HOFMANNZákladní údaje
Originální název
Jak dál ve výuce regionální geografie na základních školách?
Název anglicky
How to continue with the teaching of regional geography at elementary schools?
Autoři
Vydání
Informace České geografické společnosti, Česká geografická společnost, 2020, 1213-1075
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
didaktika geografie;geografické vzdělávání;výuka geografie;regionální geografie;učebnice geografie
Klíčová slova anglicky
geography education;geography teaching;regional geography;geography textbooks
Změněno: 24. 10. 2020 11:50, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Anotace
Anglicky
The discussion paper reflects approaches to regional geography teaching at lower secondary schools in Czechia. It takes issue with the currently prevailing descriptive and encyclopaedic concept of regional geography teaching and proposes four action theses leading to the desired innovation. Action theses are as follows: 1. to abandon gradually the traditional, descriptive and encyclopaedic approach to regional geography teaching and to replace it with thematic studies, 2. to increase the share of problem-oriented study of places and regions of various scales, 3. to innovate traditionally conceived regional geography textbooks through the implementation of spatial-analytic approaches and postmodern geographical thought, 4. to capture the graduates of geography teacher education and to offer them high-quality in-service training courses. The conclusion stresses that the action theses are so ambitious that they can only be fulfilled with the help of all geographers in Czechia.