j 2020

Jak dál ve výuce regionální geografie na základních školách?

KNECHT, Petr a Eduard HOFMANN

Základní údaje

Originální název

Jak dál ve výuce regionální geografie na základních školách?

Název anglicky

How to continue with the teaching of regional geography at elementary schools?

Vydání

Informace České geografické společnosti, Česká geografická společnost, 2020, 1213-1075

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

didaktika geografie;geografické vzdělávání;výuka geografie;regionální geografie;učebnice geografie

Klíčová slova anglicky

geography education;geography teaching;regional geography;geography textbooks
Změněno: 24. 10. 2020 11:50, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

Anglicky

The discussion paper reflects approaches to regional geography teaching at lower secondary schools in Czechia. It takes issue with the currently prevailing descriptive and encyclopaedic concept of regional geography teaching and proposes four action theses leading to the desired innovation. Action theses are as follows: 1. to abandon gradually the traditional, descriptive and encyclopaedic approach to regional geography teaching and to replace it with thematic studies, 2. to increase the share of problem-oriented study of places and regions of various scales, 3. to innovate traditionally conceived regional geography textbooks through the implementation of spatial-analytic approaches and postmodern geographical thought, 4. to capture the graduates of geography teacher education and to offer them high-quality in-service training courses. The conclusion stresses that the action theses are so ambitious that they can only be fulfilled with the help of all geographers in Czechia.