D 2020

Nákupní preference mladé generace a on-line nakupování

URBANOVSKÁ, Karolína a Josef KUNC

Základní údaje

Originální název

Nákupní preference mladé generace a on-line nakupování

Název anglicky

Shopping preferences of young generation and on-line shopping

Autoři

URBANOVSKÁ, Karolína (203 Česká republika, domácí) a Josef KUNC (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, XXIII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, od s. 281-287, 7 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/20:00116736

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-9610-3

Klíčová slova česky

Generace Z; nákupní chování; kamenný obchod; on-line nakupování; Česká republika

Klíčová slova anglicky

Generation Z; shopping behavior; brick-and-mortar shop; on-line shopping; The Czech Republic

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 1. 2022 13:10, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Anotace

V originále

Mladá generace narozená v polovině 90. let minulého století a později je označována jako tzv. Generace Z. Jako jediná z poválečných generací vyrůstala zcela na síti World Wide Web a s postupem času je stále více spojována s rapidním nárůstem užívání technologií na denní bázi. Především internet a smart mobilní telefon se staly nepostradatelnou součástí jejich životů a často jsou využívány i v případě spotřebitelských preferencí a nakupování. Příspěvek se zaměřuje na analýzu a hodnocení vybraných výsledků výzkumu Generace Z v České republice ve vztahu k nákupnímu chování a on-line formě nakupování. Metodicky je výzkum založen na rozsáhlém kvantitativním dotazníkovém šetření mezi příslušníky dané generace v České republice. Z výsledků vyplývá, že česká Generace Z poněkud překvapivě preferuje nákup v kamenném obchodu nad on-line formou. Typická frekvence nakupování je měsíční, a to u obou způsobů. Na druhou stranu mladá česká populace vynakládá podle očekávání největší výdaje do jídla, zábavy, oblečení a obuvi, bydlení a cestování a tato sortimentní skladba se promítá také do četnosti návštěv. Toto zjištění může být pro maloobchodníky a manažery významné, neboť kamenné obchody jsou, i přes neustále se zvyšující implementaci smart technologií a on-line způsobu života napříč všemi generacemi, stále konkurenceschopné tomuto trendu čelit.

Anglicky

The young generation born in the mid-1990s and later is referred to as Generation Z. As the only post-war generation, they grew entirely on the World Wide Web and has been increasingly associated with the rapid increase in daily use of technology on a daily basis. Mainly the Internet and smart mobile phones have become an indispensable part of their lives and are often used in consumer preferences and during shopping. The paper focuses on the analysis and evaluation of selected results of Generation Z research in the Czech Republic in relation to shopping behaviour and on-line shopping. In terms of methodology, the research is based on an extensive quantitative questionnaire survey among members of a given generation in the Czech Republic. The results show that Generation Z a bit surprisingly prefers shopping in a brick-and-mortar store compared to online shopping. On the other hand, Czech young population not surprisingly spends the largest expenditures on food, entertainment, clothing and footwear, housing and travel, and this product mix is also reflected in the frequency of visits. This finding may be important for retailers and managers because, despite the ever-increasing implementation of smart technologies and an online lifestyle across all generations, brick-and-mortar businesses are still competitive to face this trend.

Návaznosti

MUNI/A/1248/2019, interní kód MU
Název: Vybrané aspekty rozvojového a inovačního potenciálu (městských) regionů
Investor: Masarykova univerzita, Vybrané aspekty rozvojového a inovačního potenciálu (městských) regionů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty