Detailed Information on Publication Record
2019
Výchova uměním
DRURY SOJKOVÁ, AlenaBasic information
Original name
Výchova uměním
Name in Czech
Výchova uměním
Name (in English)
Education Through Art
Authors
Edition
Educa XV. 2019
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Keywords (in Czech)
Výchova uměním, motivace, plynutí, umělecký výzkum
Tags
International impact
Změněno: 7/1/2022 20:54, Mgr. Alena Drury Sojková, Ph.D.
V originále
Téma „výchova uměním“ je východiskem pro úvahu jakou roli ve výchově dítěte má výtvarné umění a umění obecně. Potřeba umělecké tvorby nás provází již od počátku lidstva a u dětí je tato potřeba velmi silná. Pokud má dítě pro tvorbu dobré podmínky, má motivaci své schopnosti rozvíjet. Pozitivní estetický zážitek, který si dítě s sebou ponese, přispívá k jeho etické kultivaci a má dobrý vliv na jeho sociální dovednosti. Role pedagoga se posouvá směrem k roli průvodce vzděláváním. Průvodce vzděláváním hraje významnou roli při navození stavu plynutí, kdy je dítě naprosto pohlceno aktivitou, která ho baví a zažívá při ní pocit úspěchu. Pro hlubší pochopení tvůrčího procesu dítěte může pedagog využít metod uměleckého výzkumu a obohatit nabytými poznatky svoji profesní zkušenost.
In Czech
Téma „výchova uměním“ je východiskem pro úvahu jakou roli ve výchově dítěte má výtvarné umění a umění obecně. Potřeba umělecké tvorby nás provází již od počátku lidstva a u dětí je tato potřeba velmi silná. Pokud má dítě pro tvorbu dobré podmínky, má motivaci své schopnosti rozvíjet. Pozitivní estetický zážitek, který si dítě s sebou ponese, přispívá k jeho etické kultivaci a má dobrý vliv na jeho sociální dovednosti. Role pedagoga se posouvá směrem k roli průvodce vzděláváním. Průvodce vzděláváním hraje významnou roli při navození stavu plynutí, kdy je dítě naprosto pohlceno aktivitou, která ho baví a zažívá při ní pocit úspěchu. Pro hlubší pochopení tvůrčího procesu dítěte může pedagog využít metod uměleckého výzkumu a obohatit nabytými poznatky svoji profesní zkušenost.
In English
The theme of "art education" is the starting point for considering the role of fine arts and art in general in the upbringing of a child. The need for artistic creation has accompanied us since the beginning of humanity, and this need is very strong in children. If children have good conditions for creation, they are motivated to develop their abilities. The positive aesthetic experience that children carry with them contribute to their ethical cultivation and has a good effect on their social skills. The role of the teacher shifts towards the role of a guide through education. The educator plays an important role in initiating a state of flow, where the child is completely absorbed in the activity, which he enjoys and experiences a sense of success. For a deeper understanding of the child's creative process, the teacher can use the methods of artistic research and enrich her/his professional experience with the acquired knowledge. The theme of "art education" is the starting point for considering the role of fine arts and art in general in the upbringing of a child. The need for artistic creation has accompanied us since the beginning of humanity, and this need is very strong in children. If children have good conditions for creation, they are motivated to develop their abilities. The positive aesthetic experience that children carry with them contribute to their ethical cultivation and has a good effect on their social skills. The role of the teacher shifts towards the role of a guide through education. The educator plays an important role in initiating a state of flow, where the child is completely absorbed in the activity, which he enjoys and experiences a sense of success. For a deeper understanding of the child's creative process, the teacher can use the methods of artistic research and enrich her/his professional experience with the acquired knowledge. The theme of "art education" is the starting point for considering the role of fine arts and art in general in the upbringing of a child. The need for artistic creation has accompanied us since the beginning of humanity, and this need is very strong in children. If children have good conditions for creation, they are motivated to develop their abilities. The positive aesthetic experience that children carry with them contribute to their ethical cultivation and has a good effect on their social skills. The role of the teacher shifts towards the role of a guide through education. The educator plays an important role in initiating a state of flow, where the child is completely absorbed in the activity, which he enjoys and experiences a sense of success. For a deeper understanding of the child's creative process, the teacher can use the methods of artistic research and enrich her/his professional experience with the acquired knowledge.