JAGOŠOVÁ, Lucie. Professional standards in museum pedagogy in the international context. Muzeológia a kultúrne dedičstvo. 2020, roč. 8, č. 4, s. 35-47. ISSN 1339-2204. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.46284/mkd.2020.8.4.3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Professional standards in museum pedagogy in the international context
Název česky Profesní standardy v muzejní pedagogice v mezinárodním kontextu
Autoři JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Muzeológia a kultúrne dedičstvo, 2020, 1339-2204.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Full text
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00117263
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.46284/mkd.2020.8.4.3
UT WoS 000596765400003
Klíčová slova česky profesní standardy; muzejní pedagog; muzejní profese; muzejní pedagogika
Klíčová slova anglicky professional standards; museum pedagogue; museum work; museum pedagogy
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 10. 3. 2021 21:03.
Anotace
Professional standards of museum work are defined by the clearly formulated International Council of Museums (ICOM) Code of Ethics and by the activity of professional organisations on both national and international levels. The goal to establish the general requirements for the education of museum workers was mainly pursued by the ICOM and some of its committees. Since museum pedagogy has developed into an independent discipline and museum pedagogue (educator) has became a full-value profession, the specialised commissions within individual professional organisations and the efforts of individual researchers have helped to gradually transform these general requirements into specific standards of museum pedagogy. These standards reflect both the scope of activities and necessary competencies of museum pedagogues, and the expected quality of education practice in museums (best practice). The varied views of professional standards for museum pedagogues in the international context represent a source of inspiration in the sphere of Czech museum pedagogy, which is undergoing a dynamic development in several areas of its activities (educational practice, consolidated legislative position) and gradually formulating its own professional standards.
Anotace česky
K uchopení profesních standardů muzejní práce přispívá vedle formulace etického kodexu ICOM také činnost profesních organizací, a to na úrovni mezinárodní i národních. Na snahách o nastavení obecných požadavků na vzdělání muzejníků obecně se podílela především mezinárodní rada muzeí ICOM a některé její komise. S rozvojem muzejní pedagogiky jako oboru a muzejního pedagoga jako svébytné profese se postupně z obecných požadavků generují, za výrazného přispění odborných komisí v rámci profesních organizací a úsilím konkrétních badatelů, specifické standardy v muzejní pedagogice. Ty odrážejí jak pracovní náplň a nezbytné kompetence muzejních pedagogů, tak i reflexi očekávané kvality edukační praxe v muzeu (dobrá praxe). Různorodé náhledy na profesní standardy pro muzejní pedagogy v mezinárodním kontextu představují inspirační zdroj pro prostředí české muzejní pedagogiky, která vedle dynamického rozvoje v jiných oblastech své působnosti (edukační praxe, ukotvení pozice v legislativě) k formulaci vlastních profesních standardů teprve pozvolna směřuje.
Návaznosti
MUNI/A/0839/2019, interní kód MUNázev: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX
Investor: Masarykova univerzita, Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 21:39