B 2020

Teorie výuky literatury v historické perspektivě

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Teorie výuky literatury v historické perspektivě

Název anglicky

Theory of teaching literature in the historical perspective

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 313 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00117305

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9629-5

Klíčová slova česky

teorie výuky literatury; 2. polovina 20. století; cíle a obsah a metody výuky literatury; interpretace uměleckého textu; historicko-srovnávací analýza; analýza a deskripce; komparace; kurikulum; literárněvýchovná teorie; estetickovýchovná teorie; literární věda; hlavní tendence v pojetí didaktických kategorií

Klíčová slova anglicky

the theory of teaching literature; the second half of the 20th century; the aims and content and methods of teaching literature; the method of interpretation; historical and comparative analysis; the analysis and description; comparison

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 6. 2023 17:32, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace poskytuje vhled do vývoje teorie výuky literatury v minulých desetiletích a pokouší se, skrze důslednější poznání minulosti a kritické zhodnocení starších didaktických snah, najít přínos i nedostatky těchto snah jako možné podněty pro teorii současnou. Jako mezník mezi minulostí a současností byl zvolen přelom tisíciletí. Publikace se věnuje především druhé polovině 20. století s pouze velmi stručným shrnutím vývoje předchozího. V centru pozornosti stojí tři nejdůležitější didaktické kategorie, cíle, obsah a metody výuky literatury, a dále specifická a zásadní metodická otázka interpretace uměleckého textu ve škole. Těžiště práce tvoří část věnovaná metodám a samostatně metodě didaktické interpretace, o nichž však nelze pojednávat izolovaně bez vymezení obsahu, který zprostředkovávají, a cílů, k nimž směřují. První kapitola každé ze čtyř částí představuje výsledky první fáze výzkumu – shromáždění literatury k tématu, její analýzu a deskripci spojenou s jistou hierarchizací podle významnosti publikace. Druhá kapitola v každé části publikace obsahuje výsledky druhé, komparační, fáze výzkumu – nalezené vztahy, shody a rozdíly v jednotlivých koncepcích a přístupech, formulování hlavních tendencí v pojetí jednotlivých didaktických kategorií. Směry, kterými se ubíralo pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy, jsou sledovány po linii kurikulární, stěžejní linii literárněvýchovné teorie a doplňkové linii estetickovýchovné teorie. V části věnované didaktické interpretaci textu jsou hlavní tendence sledovány především v linii literárněvýchovné teorie a v linii literárněvědného pojetí problematiky. Publikace má být orientačním vstupem do prostoru, kterému uceleně zatím nebyla věnována pozornost, ačkoliv tvoří kořeny české didaktiky literární výchovy, které by nebylo vhodné ignorovat, třebaže současnost přináší mnohé nové didaktické podněty a myšlenky.

Anglicky

The text provides an insight into the development of the theory of teaching literature in the last decades and it is trying to find the benefits as well as insufficiencies of the said efforts as possible stimuli for the current theory. The turn of the millennium was selected as the milestone between the past and the present. The text deals mainly with the second half of the 20th century. The three most important didactic categories are to be found in the centre of attention, i.e. – aims, content and methods of teaching literature – and, further, the specific and fundamental methodological question of interpreting an artistic text in school. The main focus of the work is devoted to the methods and, especially, to the method of didactic interpretation, which, however, cannot be dealt with in isolation without defining the content as well as the aims. The first chapter of each of the four parts presents the results of the first phase of the research – gathering the topical literature, the analysis thereof as well as the description linked with a certain hierarchization according to the significance of the literary work. The second chapter in each part of the text comprises the results of the comparative phase of the research – found relationships, congruence and differences in the individual concepts and approaches, formulating the main tendencies in the concepts of the individual didactic categories. The directions of the conceptions were monitored in the line of the curriculum, the line of the literary-educational theory and the line of aesthetic-educational theory. In the part focusing on the didactic interpretation of texts the main tendencies were observed mainly in the line of the literary-educational theory and the line of the literary-scientific concept of the matter. The text was planned to be an orientation introduction of the space, which has not been paid attention as a whole, even though it creates the roots of the Czech didactics of literature education.