Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{1707016, author = {Zítková, Jitka}, address = {Brno}, edition = {1.}, keywords = {the theory of teaching literature; the second half of the 20th century; the aims and content and methods of teaching literature; the method of interpretation; historical and comparative analysis; the analysis and description; comparison}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-9629-5}, publisher = {Masarykova univerzita}, title = {Teorie výuky literatury v historické perspektivě}, year = {2020} }
TY - BOOK ID - 1707016 AU - Zítková, Jitka PY - 2020 TI - Teorie výuky literatury v historické perspektivě VL - neuveden PB - Masarykova univerzita CY - Brno SN - 9788021096295 KW - the theory of teaching literature KW - the second half of the 20th century KW - the aims and content and methods of teaching literature KW - the method of interpretation KW - historical and comparative analysis KW - the analysis and description KW - comparison N2 - Publikace poskytuje vhled do vývoje teorie výuky literatury v minulých desetiletích a pokouší se, skrze důslednější poznání minulosti a kritické zhodnocení starších didaktických snah, najít přínos i nedostatky těchto snah jako možné podněty pro teorii současnou. Jako mezník mezi minulostí a současností byl zvolen přelom tisíciletí. Publikace se věnuje především druhé polovině 20. století s pouze velmi stručným shrnutím vývoje předchozího. V centru pozornosti stojí tři nejdůležitější didaktické kategorie, cíle, obsah a metody výuky literatury, a dále specifická a zásadní metodická otázka interpretace uměleckého textu ve škole. Těžiště práce tvoří část věnovaná metodám a samostatně metodě didaktické interpretace, o nichž však nelze pojednávat izolovaně bez vymezení obsahu, který zprostředkovávají, a cílů, k nimž směřují. První kapitola každé ze čtyř částí představuje výsledky první fáze výzkumu – shromáždění literatury k tématu, její analýzu a deskripci spojenou s jistou hierarchizací podle významnosti publikace. Druhá kapitola v každé části publikace obsahuje výsledky druhé, komparační, fáze výzkumu – nalezené vztahy, shody a rozdíly v jednotlivých koncepcích a přístupech, formulování hlavních tendencí v pojetí jednotlivých didaktických kategorií. Směry, kterými se ubíralo pojetí cílů, obsahu a metod literární výchovy, jsou sledovány po linii kurikulární, stěžejní linii literárněvýchovné teorie a doplňkové linii estetickovýchovné teorie. V části věnované didaktické interpretaci textu jsou hlavní tendence sledovány především v linii literárněvýchovné teorie a v linii literárněvědného pojetí problematiky. Publikace má být orientačním vstupem do prostoru, kterému uceleně zatím nebyla věnována pozornost, ačkoliv tvoří kořeny české didaktiky literární výchovy, které by nebylo vhodné ignorovat, třebaže současnost přináší mnohé nové didaktické podněty a myšlenky. ER -
ZÍTKOVÁ, Jitka. \textit{Teorie výuky literatury v historické perspektivě}. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN~978-80-210-9629-5.
|