J 2021

‘Since they are here in Czechia, they should talk in Czech’. Ethnicity in peer groups at school

OBROVSKÁ, Jana, Lucie JARKOVSKÁ a Kateřina LIŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

‘Since they are here in Czechia, they should talk in Czech’. Ethnicity in peer groups at school

Autoři

OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina LIŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Intercultural Education, 2021, 1467-5986

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00118795

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000598631700001

Klíčová slova česky

etnicita; vzdělávání; migrace; etnografie; Česko

Klíčová slova anglicky

ethnicity; education; migration; ethnography; Czechia

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 1. 2022 13:38, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Classrooms in Czechia are changing. What used to be a relatively ethnically homogeneous environment changed after 1989 and became much more diverse. How are children, both of Czech, as well as migrant origin, coping? What strategies do they use to negotiate their everyday lives in the classroom? We conducted an ethnographic study in two classes of one multicultural Czech elementary school and used an inductive analytical strategy. While the fifth grade was peaceful, the ninth graders were at war regarding language issues. We analysed ninth graders’ narratives of how this situation came into being and their explanations of whose attitudes needed to change. We identified strong pressure to fit in, exerted not only by majority classmates but also by some pupils with migrant backgrounds. In contrast, the fifth grade class revealed migrant children’s successful strategies of fitting in, which included helpfulness towards classmates, the development of strong social capital and compliance with authority. In ethnically heterogeneous classrooms, we identified a homogenising push to fit in and negative sanctions for standing out.

Návaznosti

GAP404/12/1487, projekt VaV
Název: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin