B 2020

Teorie výuky literatury v historické perspektivě

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Teorie výuky literatury v historické perspektivě

Název česky

Teorie výuky literatury v historické perspektivě

Název anglicky

Theory of teaching literature in the historical perspective

Vydání

1. vyd. Brno, 313 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-9629-5

Klíčová slova česky

teorie výuky literatury; 2. polovina 20. století; cíle, obsah a metody výuky literatury; interpretace uměleckého textu; historicko-srovnávací analýza; analýza a deskripce; komparace; kurikulum; literárněvýchovná teorie; estetickovýchovná teorie; literární věda; hlavní tendence v pojetí didaktických kategorií

Klíčová slova anglicky

the theory of teaching literature; the second half of the 20th century; the aims, content and methods of teaching literature; the method of didactic interpretation; historical and comparative analysis; the analysis and description; comparison; curriculum; literary-educational theory; the aesthetic-educational theory; literary science; the main tendencies in the concepts of the individual didactic categories

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 12. 2020 12:08, Mgr. Radka Vyskočilová

Anotace

V originále

Publikace mapuje vývoj teorie výuky literatury ve 2. polovině 20. století. V centru pozornosti stojí tři základní didaktické kategorie (cíle, obsah a metody výuky literatury) a dále otázka interpretace textu. V souladu s tím je publikace rozdělena do čtyř základních částí. První kapitoly každé z částí mají charakter komentované chronologické bibliografie, a to vždy ve vztahu ke sledované didaktické kategorii. Druhá kapitola každé ze čtyř částí obsahuje výsledky komparační fáze výzkumu, tedy nalezené shody a rozdíly koncepcí, formulování hlavních tendencí v pojetí jednotlivých kategorií, a to v linii kurikulární, linii literárněvýchovné teorie a estetickovýchovné teorie. V části zabývající se didaktickou interpretací jsou hlavní tendence sledovány v linii literárněvýchovné a literárněvědné.

Anglicky

The publication deals with the changes of the theory of teaching literature in the second half of the 20th century. The author pays attention to the three basic spheres of didactics (aims, content and methods) and to the interpretation of artistic texts. Therefore the publication is divided in four main chapters. The first part of each chapter contains the detailed thematic bibliography with the narrations in chronological order. The second part of each chapter presents the comparative research results, the correspondences and differences between conceptions. The main tendencies are given from three points of view (curriculum, the theory of teaching literature and aesthetic education) in most spheres. In the sphere of text interpretation the viewpoints of literary education and literary science are used.