d 2020

Hudba jako dveře: volné variace na téma samoty

FLAŠAR, Martin

Základní údaje

Originální název

Hudba jako dveře: volné variace na téma samoty

Název anglicky

Music as a door: free variations on the theme of loneliness

Autoři

Vydání

Praha, Revue Prostor, od s. 91-94, 4 s. XXXVII, 2020

Nakladatel

Spolek pro vydávání revue Prostor

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISSN

Klíčová slova anglicky

music; space; escapism; isolation; Pierre Henry
Změněno: 16. 4. 2021 11:40, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Hudba vytváří svébytný prostor: bývá vnímána jako cosi, co lidi spojuje, ve skutečnosti se však zdá, že velice často je v poslechu hudby každý sám. Svědčí o tom zvláštní nesdělitelnost prožitku hudby, touha lidí zavírat se s hudbou do samoty, jen se sluchátky na uších, a svědčí o tom konečně i genialita kompozic hudebních skladatelů postižených ztrátou sluchu, jako byli Smetana či Beethoven. Je únikem do izolace, ale i pozváním ke sdílení.

Anglicky

Music creates a unique space: it is perceived as something that unites people, but in reality it seems that very often everyone is alone in listening to music. This is evidenced by the special incommunicability of the experience of music, by the desire of people to close in on solitude with music, only with headphones, and finally by the genius of compositions by music composers affected by hearing loss, such as Smetana and Beethoven. It is an escape into isolation, but also an invitation to share.

Návaznosti

MUNI/A/0887/2019, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty