2020
Hudba jako dveře: volné variace na téma samoty
FLAŠAR, MartinZákladní údaje
Originální název
Hudba jako dveře: volné variace na téma samoty
Název anglicky
Music as a door: free variations on the theme of loneliness
Autoři
Vydání
Praha, Revue Prostor, od s. 91-94, 4 s. XXXVII, 2020
Nakladatel
Spolek pro vydávání revue Prostor
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISSN
Klíčová slova anglicky
music; space; escapism; isolation; Pierre Henry
Změněno: 16. 4. 2021 11:40, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
V originále
Hudba vytváří svébytný prostor: bývá vnímána jako cosi, co lidi spojuje, ve skutečnosti se však zdá, že velice často je v poslechu hudby každý sám. Svědčí o tom zvláštní nesdělitelnost prožitku hudby, touha lidí zavírat se s hudbou do samoty, jen se sluchátky na uších, a svědčí o tom konečně i genialita kompozic hudebních skladatelů postižených ztrátou sluchu, jako byli Smetana či Beethoven. Je únikem do izolace, ale i pozváním ke sdílení.
Anglicky
Music creates a unique space: it is perceived as something that unites people, but in reality it seems that very often everyone is alone in listening to music. This is evidenced by the special incommunicability of the experience of music, by the desire of people to close in on solitude with music, only with headphones, and finally by the genius of compositions by music composers affected by hearing loss, such as Smetana and Beethoven. It is an escape into isolation, but also an invitation to share.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MU |
|