JAKUBEC, Ondřej a Tomáš KNOZ. Epitafy a sepukrálie raného novověku. Vizuálně-textová média a sociální prostor jejich komunikace. In Knoz, Tomáš; Lach, Jiří; Borovský,Tomáš. Kultura ve středoevropských dějinách : Rozprava mezi humanitními obory. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2020, s. 261-289. Obraz / Komunikace / Jednání. ISBN 978-80-7422-775-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Epitafy a sepukrálie raného novověku. Vizuálně-textová média a sociální prostor jejich komunikace
Název anglicky Epitataphs and funeral monuments in the Early New Age. Visual and textual media and social of space of their communication
Autoři JAKUBEC, Ondřej (203 Česká republika, domácí) a Tomáš KNOZ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, Kultura ve středoevropských dějinách : Rozprava mezi humanitními obory, od s. 261-289, 29 s. Obraz / Komunikace / Jednání, 2020.
Nakladatel Nakladatelství Lidové noviny
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00114666
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7422-775-2
Klíčová slova česky Epitafy; Pohřební monumenty; Sepulkrália; Raný novověk; Morava; Šlechta
Klíčová slova anglicky Epitaphs; Funeral Monuments; Early New Age; Moravia; Culture; Nobility
Štítky rivok
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 23. 4. 2021 15:00.
Anotace
Zmíněné sepulkrální, resp. epitafní památníky představily tento velmi frekventovaný umělecký, vlastně spíše komemorativní žánr raného novověku, jenž má nicméně své kořeny již v pozdním středověku. Přes četný výskyt tohoto vizuálního média se však jako u každého obrazu musíme vždy a znovu pozastavovat nad jeho nesamozřejmostí. Tyto památníky nepřestávají dosvědčovat, jak jsou obrazy a kultura propleteny v jedno, podobně jako jsou založeny na koexistenci textové a obrazové složky. Prvořadou funkcí těchto memoriálních artefaktů však bylo při aktivaci vzpomínky meditovat jak o zesnulých, jejich životech a ctnostech, tak této upomínky využívat i k užitečné, smysluplné reflexi vlastního života. Epitafní a další sepulkrální památníky tak mohou být označeny za osobité imagines agentes, připomínající klíčový princip antické rétorické mnemotechniky, která byla založena na moci obrazů a jejich schopnosti oživovat a stimulovat paměť.
Anotace anglicky
The mentioned sepulchral, resp. Epitaph monuments presented very frequented artistic, in fact rather comemorative genre of the early modern period, which nevertheless has its roots in the late Middle Ages. Despite the numerous occurrences of this visual medium, however, as with any image, we must always and again pause over its unnaturalness. These monuments continue to bear witness to how images and culture are intertwined, just as they are based on the coexistence of text and image components. However, the primary function of these memorial artifacts was to meditate on the memory of the deceased, their lives and virtues, and to use this reminder to make a useful, meaningful reflection on one's own life. Epitaph and other sepulchral monuments can thus be described as distinctive imagines agents, reminiscent of a key principle of ancient rhetorical mnemonics, which was based on the power of images and their ability to revive and stimulate memory.
Návaznosti
GB14-36521G, projekt VaVNázev: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
VytisknoutZobrazeno: 20. 9. 2024 09:43