J 2020

Trenérství a ženy – organizační a projektová podpora

JAKUBCOVÁ, Kateřina, Vladimír JŮVA a Michal ROČEK

Základní údaje

Originální název

Trenérství a ženy – organizační a projektová podpora

Název česky

Trenérství a ženy – organizační a projektová podpora

Název anglicky

Coaching and Women – Organisational and Project Support

Autoři

JAKUBCOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí), Vladimír JŮVA (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ROČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Česká kinantropologie. Časopis vědecké společnosti kinantropologie, Praha, Česká kinantropologická společnost, 2020, 1211-9261

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14510/20:00117751

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova česky

trenérství a gender; trenérky; trenérské organizace; trenérské projekty

Klíčová slova anglicky

coaching and gender; female coaches; coach organizations; coach projects

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2021 08:16, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Anotace

V originále

Trenéři klíčovým způsobem determinují rozvoj sportu na všech úrovních. Jejich práce se reflektuje v úspěších na mezinárodních sportovních soutěžích i v rozvoji sportu pro všechny. Mnohdy se však setkáváme s nedostatkem kvalitních trenérů. Tento neuspokojivý stav prohlubuje skutečnost, že trenérky tvoří v trenérské profesi pouze menšinu. Cílem teoretické studie je přiblížit vybrané organizační a projektové aktivity zaměřené na zlepšení genderové nerovnosti v trenérství. V této souvislosti si klademe následující výzkumné otázky: Jak genderová nerovnost v trenérství vznikla? V jakých souvislostech se objevovaly první trenérky? Kdy se začala rozvíjet organizační podpora trenérek? Ve kterých zemích existují projekty zaměřené na genderovou problematiku trenérství? Reflektuje trenérské vzdělávání absenci trenérek? Odpovědi na tyto otázky naznačují, že zejména zahraniční příklady dobré praxe mohou na celostátní, svazové i klubové úrovni posílit potřebné intervence, zapojit zkušené trenérky do mentorských programů nebo přispět k inovacím trenérského vzdělávání s cílem zvýšit počet trenérek.

Anglicky

Coaches determine the development of sport at all levels in a vital way. Their work is reflected in success at international sports competitions and the development of the recreational sport. However, we often encounter a lack of quality coaches. This unsatisfactory situation is exacerbated by the fact that female coaches make up only a minority in the coaching profession. The theoretical study aims to present selected organizational and project activities aimed at improving gender inequality in coaching. In this context, we ask ourselves the following research questions: How did gender inequality in coaching arise? In what settings did the first female coaches appear? When did the organizational support for female coaches begin to develop? In which countries are there projects focused on the gender issue of coaching? Does coach education reflect the absence of female coaches? The answers to these questions suggest that international examples of good practice, in particular, can strengthen the necessary interventions at national, association and club level, involve experienced female coaches in mentoring programs or contribute to coaching innovation to increase the number of female coaches.

Návaznosti

MUNI/A/1273/2018, interní kód MU
Název: Genderové aspekty trenérství 2 (Akronym: GENAT2)
Investor: Masarykova univerzita, Genderové aspekty trenérství 2, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty