2020
Trenérství a ženy – organizační a projektová podpora
JAKUBCOVÁ, Kateřina, Vladimír JŮVA a Michal ROČEKZákladní údaje
Originální název
Trenérství a ženy – organizační a projektová podpora
Název česky
Trenérství a ženy – organizační a projektová podpora
Název anglicky
Coaching and Women – Organisational and Project Support
Autoři
JAKUBCOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí), Vladimír JŮVA (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ROČEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Česká kinantropologie. Časopis vědecké společnosti kinantropologie, Praha, Česká kinantropologická společnost, 2020, 1211-9261
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14510/20:00117751
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
Klíčová slova česky
trenérství a gender; trenérky; trenérské organizace; trenérské projekty
Klíčová slova anglicky
coaching and gender; female coaches; coach organizations; coach projects
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2021 08:16, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Trenéři klíčovým způsobem determinují rozvoj sportu na všech úrovních. Jejich práce se reflektuje v úspěších na mezinárodních sportovních soutěžích i v rozvoji sportu pro všechny. Mnohdy se však setkáváme s nedostatkem kvalitních trenérů. Tento neuspokojivý stav prohlubuje skutečnost, že trenérky tvoří v trenérské profesi pouze menšinu. Cílem teoretické studie je přiblížit vybrané organizační a projektové aktivity zaměřené na zlepšení genderové nerovnosti v trenérství. V této souvislosti si klademe následující výzkumné otázky: Jak genderová nerovnost v trenérství vznikla? V jakých souvislostech se objevovaly první trenérky? Kdy se začala rozvíjet organizační podpora trenérek? Ve kterých zemích existují projekty zaměřené na genderovou problematiku trenérství? Reflektuje trenérské vzdělávání absenci trenérek? Odpovědi na tyto otázky naznačují, že zejména zahraniční příklady dobré praxe mohou na celostátní, svazové i klubové úrovni posílit potřebné intervence, zapojit zkušené trenérky do mentorských programů nebo přispět k inovacím trenérského vzdělávání s cílem zvýšit počet trenérek.
Anglicky
Coaches determine the development of sport at all levels in a vital way. Their work is reflected in success at international sports competitions and the development of the recreational sport. However, we often encounter a lack of quality coaches. This unsatisfactory situation is exacerbated by the fact that female coaches make up only a minority in the coaching profession. The theoretical study aims to present selected organizational and project activities aimed at improving gender inequality in coaching. In this context, we ask ourselves the following research questions: How did gender inequality in coaching arise? In what settings did the first female coaches appear? When did the organizational support for female coaches begin to develop? In which countries are there projects focused on the gender issue of coaching? Does coach education reflect the absence of female coaches? The answers to these questions suggest that international examples of good practice, in particular, can strengthen the necessary interventions at national, association and club level, involve experienced female coaches in mentoring programs or contribute to coaching innovation to increase the number of female coaches.
Návaznosti
MUNI/A/1273/2018, interní kód MU |
|