2020
Childcare for Children under Three Years of Age from Mothers’ Point of View within the International Context
GRŮZOVÁ, Lucie a Zora SYSLOVÁZákladní údaje
Originální název
Childcare for Children under Three Years of Age from Mothers’ Point of View within the International Context
Název česky
Péče o děti do tří let pohledem matek na pozadí mezinárodního kontextu
Autoři
GRŮZOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí) a Zora SYSLOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2020, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/20:00114901
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
péče a vzdělávání dětí do tří let; zařízení péče o děti do tří let v České republice; rodinná politika; rodiče
Klíčová slova anglicky
early childhood education; day care institutions in the Czech Republic; state family policy; mothers
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2021 17:47, Dana Nesnídalová
V originále
The present study brings a discussion on institutional care and education for children under three into the professional discourse. In the introduction, the authors introduce the historical context of care for children under the age of three in the Czech Republic and compare it with the situation elsewhere in the European Union. Th e core of the article was mothers’ viewpoint on facilities for children under three in the Czech Republic. A qualitative probe answers the question, “How do mothers perceive facilities for children under three years of age?” In-depth interviews revealed that the mothers who were addressed have a wide range of motives for deciding to place a child under three years of age in institutional care. Ultimately, however, they seek to satisfy the needs of their child. Th e situation of the sample that was monitored is in many respects comparable to foreign studies, even though the Czech situation regarding these services has specifi c features because of its historical development.
Česky
Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na institucionální péči a vzdělávání dětí do tří let. Autorky v úvodu přibližují kontext péče o děti ve věku do tří let v České republice a komparují jej se situací v zemích Evropské unie. Jádrem příspěvku se stal pohled rodičů na zařízení pro děti do tří let v České republice. Kvalitativní sonda odpovídá na otázku „Jak rodiče vnímají zařízení pro děti do tří let?“. Hloubkové rozhovory odkryly širokou škálu motivů oslovených matek, které rozhodují o umístění dítěte do tří let do institucionální péče. V konečném důsledku se však podřizují potřebám potomků. Situace u sledovaného vzorku je v mnoha ohledech srovnatelná se zahraničními studiemi, přestože situace těchto služeb v České republice je specifi cká svým historickým vývojem.
Návaznosti
TL02000306, projekt VaV |
|