J 2020

Childcare for Children under Three Years of Age from Mothers’ Point of View within the International Context

GRŮZOVÁ, Lucie a Zora SYSLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Childcare for Children under Three Years of Age from Mothers’ Point of View within the International Context

Název česky

Péče o děti do tří let pohledem matek na pozadí mezinárodního kontextu

Autoři

GRŮZOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí) a Zora SYSLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova v Praze, 2020, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00114901

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

péče a vzdělávání dětí do tří let; zařízení péče o děti do tří let v České republice; rodinná politika; rodiče

Klíčová slova anglicky

early childhood education; day care institutions in the Czech Republic; state family policy; mothers

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 3. 2021 17:47, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The present study brings a discussion on institutional care and education for children under three into the professional discourse. In the introduction, the authors introduce the historical context of care for children under the age of three in the Czech Republic and compare it with the situation elsewhere in the European Union. Th e core of the article was mothers’ viewpoint on facilities for children under three in the Czech Republic. A qualitative probe answers the question, “How do mothers perceive facilities for children under three years of age?” In-depth interviews revealed that the mothers who were addressed have a wide range of motives for deciding to place a child under three years of age in institutional care. Ultimately, however, they seek to satisfy the needs of their child. Th e situation of the sample that was monitored is in many respects comparable to foreign studies, even though the Czech situation regarding these services has specifi c features because of its historical development.

Česky

Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na institucionální péči a vzdělávání dětí do tří let. Autorky v úvodu přibližují kontext péče o děti ve věku do tří let v České republice a komparují jej se situací v zemích Evropské unie. Jádrem příspěvku se stal pohled rodičů na zařízení pro děti do tří let v České republice. Kvalitativní sonda odpovídá na otázku „Jak rodiče vnímají zařízení pro děti do tří let?“. Hloubkové rozhovory odkryly širokou škálu motivů oslovených matek, které rozhodují o umístění dítěte do tří let do institucionální péče. V konečném důsledku se však podřizují potřebám potomků. Situace u sledovaného vzorku je v mnoha ohledech srovnatelná se zahraničními studiemi, přestože situace těchto služeb v České republice je specifi cká svým historickým vývojem.

Návaznosti

TL02000306, projekt VaV
Název: Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České republice
Investor: Technologická agentura ČR, Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České Republice