BULANDROVÁ, Amálie. Proměny Pražského Quadriennale. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2020, roč. 23, č. 2, s. 30-56. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2020-2-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměny Pražského Quadriennale
Název anglicky Prague Quadrennial in Transformation
Autoři BULANDROVÁ, Amálie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00117969
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2020-2-3
Klíčová slova česky Pražské Quadriennale; PQ 2007; PQ 2011; PQ 2015; PQ 2019; scénografie; performance design; Arnold Aronson; vystavování scénografie; stage design; performance space; instalace
Klíčová slova anglicky Prague Quadrennial; PQ 2007; PQ 2011; PQ 2015; PQ 2019; scenography; performance design; Arnold Aronson; exhibition of scenography; stage design; performance space; installation
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 12. 5. 2021 14:33.
Anotace
Předkládaný text se zaměřuje na posuny v prezentaci scénografie během Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru (PQ). Studie vychází z diplomové práce obhájené na Katedře divadelních studií FF MU v roce 2016 a představuje dílčí část tohoto výzkumu; konkrétně fenomén výstavnictví a s ním související médium instalace v kontextu PQ. Vycházím přitom z přesvědčení, že v průběhu více než padesáti let své existence muselo PQ projít jistou transformací: ta by se v případě samotného vystavování dala charakterizovat posunem od statických artefaktů k performativnímu ztvárňování expozic. V současné době vznikají různé teatralizované instalace, které návštěvníci nejen tělesně zažívají, ale také společně vytvářejí v konkrétním výstavním prostoru. V druhé části práce je proto nabídnuta analýza vybrané expozice, jejímž účelem je demonstrovat, jak jsou současné výstavní formy konstruovány ve vztahu k návštěvníkům akce.
Anotace anglicky
This paper focuses on shifts in presenting scenography within the world's largest exhibition of it – Prague Quadrennial of Performance Design and Space (PQ). It is only logical, that with more than fifty years of its existence, PQ has undergone a fundamental transformation. How can we exhibit scenography, an artistic discipline which is based on a live action? What approaches were employed fifty years ago and what are the current trends? I would argue that exhibiting of scenography moved from stationary objects towards performative or theatrical environments which resulted in establishment of a new-specific artistic discipline. Now the attendees not only experience the exhibits through their bodily actions, but also co-create them in actual physical space. To demonstrate that the notions of body and physical intentionality are essential for this 'new art-form', concepts of the corporeal schema (Merleau-Ponty) is applied while analysing chosen installations.
Návaznosti
MUNI/A/1020/2019, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Akronym: DIVKULT)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 13:07