k 2020

Na můstku mezi knihovnou a školou

MAZÁČOVÁ, Pavlína

Basic information

Original name

Na můstku mezi knihovnou a školou

Name (in English)

On the bridge between the library and the school

Edition

IX. Národní seminář informačního vzdělávání, 10.3.2020, Brno, 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50804 Library science

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

gramotnost; učitel; učící knihovník; kompetenční učení; žáci; kurikulum; vzdělávací politika

Keywords in English

literacy; teacher; teaching librarian; competence learning; Pupils; curriculum; educational policy
Změněno: 29/3/2021 00:35, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Abstract

V originále

“Non scholae, sed vitae discimus”. Jaké příležitosti pro celoživotní vzdělávání nabízí škola? A jaké knihovna? Jak silná nebo tenká linka mezi vzděláváním ve školní lavici a mimoškolními aktivitami vlastně je – a je taková dělící linka vůbec potřeba? Příspěvek představil funkční praxi i perspektivy spolupráce knihovníků a učitelů v propojování neformálního a formálního vzdělávání. Téma je ukotveno v rozvíjení kompetenčního přístupu a gramotností.

In English

“I would not, but I live in discimus”. What opportunities for lifelong learning does the school offer? And what library? How strong or thin is the line between school education and extracurricular activities - and is such a dividing line needed at all? The paper presented the functional practice and perspectives of cooperation of librarians and teachers in connecting non-formal and formal education. The topic is rooted in the development of a competence approach and literacy.

Links

17260/2020 OULK-OLK, interní kód MU
Name: Národní seminář informačního vzdělávání: Knihovna jako vzdělávací prostředí (Acronym: NASIV 2020)
Investor: Ministry of Culture of the CR