Detailed Information on Publication Record
2020
UMĚNÍM TĚ PROMĚNÍM Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání
STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Jana OVČÁČKOVÁ, Milada SOMMEROVÁ, Magda STROUHALOVÁ et. al.Basic information
Original name
UMĚNÍM TĚ PROMĚNÍM Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání
Name (in English)
Art activities and their contribution to preprimary education
Authors
STADLEROVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Pavla NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jana OVČÁČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milada SOMMEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Magda STROUHALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, 200 pp. 2020
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00117990
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-9745-2
Keywords (in Czech)
předškolní vzdělávání; kurikulární dokument (RVP PV); dětský výtvarný projev; tvořivost; hra; experiment; umění; kultura
Keywords in English
pre-school education; curriculum document (FEP PE); child´s art expression; creativity; game; experiment; art; culture
Tags
Reviewed
Změněno: 23/3/2021 12:24, Dana Nesnídalová
V originále
Odborná publikace představuje výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání v kontextu jeho historického vývoje. Vymezuje specifika dětského výtvarného projevu jako východiska diferenciace nabídky výtvarných činností. Definuje nejdůležitější principy výtvarných činností, které umožní realizaci aktuálních cílů předškolního vzdělávání. Představuje vybrané inovativní intervence jako možnosti zkvalitnění praxe předškolního vzdělávání prostřednictvím tvořivých aktivit. V roce 2018–2020 byl realizován v návaznosti na specifický výzkum na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně kvalitativní výzkum, který poskytnul informace o obsahu výtvarných činností v mateřských školách a ukázal, jaký význam jim učitelé přikládají. Výzkum také odhalil, zda je nabídka výtvarných činností v souladu se záměry danými Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a zda jsou respektována vývojová specifika dítěte včetně jeho výtvarného projevu. Dále bylo zjištěno, jak jsou v rámci nabídky výtvarných činností využívány podněty z oblastí umění a kultury. Výsledky výzkumného šetření se staly podnětem pro intervence do pedagogické praxe a realizaci akčního výzkumu, který ověřoval jejich účinnost a funkčnost. Dílčí výstupy se promítly do obsahu jednotlivých kapitol předkládané odborné publikace.
In English
The publication will present art activities in pre-school education in the context of its historical development. It defines the specifics of children art expression as a starting point for differentiation of the offer of art activities. It also defines the most important principles of art activities that enable realization of the current goals of pre-school education. It introduces selected innovative interventions as possibilities of improving the quality of preschool education practice through creative activities. In 2018–2020, in connection with specific research at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno, qualitative research was carried out, which provided information on the content of art activities in kindergartens and showed the importance that teachers attach to them. The research also revealed whether the offer of art activities is in accordance with the intentions given by the Framework Educational Program for Preschool Education and whether the developmental specifics of the child, including his artistic expression, are respected. It was also found out how stimuli from the fields of art and culture are used in the offer of artistic activities. The results of the research survey became the impetus for interventions in pedagogical practice and the implementation of action research, which verified their effectiveness and functionality. Partial outputs were reflected in the content of individual chapters of the presented professional publication.
Links
MUNI/A/1190/2019, interní kód MU |
|