2020
Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
DANĚK, PetrZákladní údaje
Originální název
Výuka regionální geografie? Situace je vážná, nikoli však zoufalá!
Název anglicky
Teaching regional geography? The situation is serious, but not hopeless!
Autoři
DANĚK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Informace České geografické společnosti, Praha, Česká geografická společnost, 2020, 1213-1075
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
10500 1.5. Earth and related environmental sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14310/20:00118117
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
Klíčová slova anglicky
concept of region; new regional geography; critical approach; regional identity; processes of shaping of regions; teaching of regional geography; pedagogical constructivism
Změněno: 5. 2. 2021 15:47, Mgr. Marie Šípková, DiS.
V originále
Výuka regionální geografie na českých školách je zasažena dlouhodobou krizí. Cílem polemického příspěvku je identifikovat hlavní příčiny krize a navrhnout možnosti východisek. Za hlavní příčinu krize je považován rozpor mezi tradičním pohledem na regiony jako kontejnery informací, který převažuje ve školské geografii, a kritickým pohledem na regiony jako sociální procesy, typický pro novou regionální geografii, která dnes převažuje v akademické geografii. Jako východiska text doporučuje v rámci akademické geografie jasné rozlišení základních konceptů regionu, rozšíření výuky regionální geografie a její konceptuální ukotvení v kritickém přístupu nové regionální geografie, a hledání inspirace v zahraničí, v disciplínách s podobným vývojem i v existujících příkladech dobré praxe. V rámci školské geografie jsou doporučovány metody vycházející z pedagogického konstruktivismu jako je dialogické vyučování nebo kritické myšlení. Text upozorňuje na podobný filozofický vývoj geografie i pedagogických věd, který otevírá prostor pro další východiska z krize.
Anglicky
The teaching of regional geography at Czech schools is hit by a long-standing crisis. The polemical contribution wants to identify the main causes of the crisis and to propose various ways out. A discrepancy between the traditional look at regions as containers of information, prevailing in school geography, and the critical look at the regions as social processes is the main cause of the crisis. 0e latter look is typical of the new regional geography, now prevailing in academic geography. As starting points, the text recommends, within academic geography, a clear distinction of the concepts of region, the widening of the teaching of regional geography and its conceptual anchoring in the critical approach of the new regional geography and a search for inspiration abroad, in the disciplines with a similar development, and in existing examples of good practice. Within school geography, taking advantage of the methods arising from pedagogical constructivism, such as dialogic teaching or critical thinking, is recommended. The text highlights a similar philosophical development of geography and pedagogical sciences that opens up opportunities for further ways out of the crisis.