2019
Komunikace s onkologickým pacientem
HALÁMKOVÁ, Jana, Ondřej SLÁMA, Dagmar ADÁMKOVÁ KRÁKOROVÁ, Regina DEMLOVÁ, Josef KUŘE et. al.Základní údaje
Originální název
Komunikace s onkologickým pacientem
Název česky
Communication with cancer patient
Autoři
HALÁMKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí), Ondřej SLÁMA (203 Česká republika, domácí), Dagmar ADÁMKOVÁ KRÁKOROVÁ (203 Česká republika, domácí), Regina DEMLOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Josef KUŘE (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Vnitřní lékařství, Olomouc, Solen, s. r. o. 2019, 0042-773X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
30230 Other clinical medicine subjects
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14110/19:00118121
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
Klíčová slova česky
komunikace; onkologický pacient; SPIKE
Klíčová slova anglicky
communication; oncology patient; SPIKES
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 2. 2021 09:52, Mgr. Tereza Miškechová
V originále
The oncological patients meet the diverse physicians in the different stages of their illness. It is important for other physicians to know a basic rules of supportive effective communication. There are big differences between patients in the communication style and type of information they accept. Patient´s information requirements may also change at various stages of the disease. Providing bad news is a frequent and important communication challenge for physicians. Internationally recognized and proven recommendation for communication is the six steps known as the SPIKES. Prolonging survival of cancer patients means not only communicating disease information but also information about irreversible and potentially irreversible side effects of treatment, disease complications, and limited prognosis. The communication skills are not inborn and do not necessarily improve with the clinical experience, this skill should be learned through structured communication training. It’s the effective communication that lets talk sensitively about serious facts in the time-limited consultation.
Česky
S onkologickými pacienty se v jednotlivých fázích jejich onemocnění setkávají lékaři různých oborů. Je proto důležité, aby i lékaři neonkologové znali základní pravidla podpůrné efektivní komunikace. Existují velké rozdíly mezi pacienty v tom, jaký komunikační styl a jaký rozsah informací jim vyhovuje. Informační potřeby pacientů se navíc mohou měnit i v různých fázích nemoci. Poskytování špatných zpráv je tak pro lékaře častým a významným komunikačním úkolem. Mezinárodně uznávaným a v praxi osvědčeným doporučením pro jejich sdělování je 6 kroků známých jako SPIKES. Stále se prodlužující přežití pacientů s nádorovým onemocněním znamená nejen sdělování informací o stavu onemocnění, ale také informací týkajících se nezvratných a potenciálně nevratných vedlejších účinků léčby, komplikací nemoci a limitované prognózy. Komunikační dovednosti lékaře nejsou vrozené a nemusí se nutně zlepšovat s klinickými zkušenostmi, lékař by se je měl učit strukturovaným komunikačním výcvikem. Je to právě efektivní komunikace, která umožní citlivě hovořit o závažných skutečnostech v časově omezeném rámci ambulantní konzultace nebo vizity u lůžka.
Návaznosti
LM2015090, projekt VaV |
|