a 2021

Construction of Global Competence in Higher Education: Discourse of Internationalization, Decolonization, and Social Justice

SEDLÁKOVÁ, Markéta a David KOŠATKA

Základní údaje

Originální název

Construction of Global Competence in Higher Education: Discourse of Internationalization, Decolonization, and Social Justice

Název česky

Konstrukce globálních kompetencí v terciárním vzdělávání: Diskurz internacionalizace, dekolonializace a sociální spravedlnosti

Vydání

2021

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Island

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

globalizace; internacionalizace; terciární vzdělávání; dekonolonializace.

Klíčová slova anglicky

Globalization; Internationalization; Higher education; Decolonization.

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2021 19:45, Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.

Anotace

V originále

In the presented contribution, the authors investigate the discourse of global competencies for social justice through stakeholders' perspectives from worldwide Higher Education. Ten semi-structured interviews were used and analyzed using situation analysis (Clarke et al., 2018). The main research question was how the professionals of Higher Education construct and deliver the global competencies in their curriculum. The results show that four essential topics based on global competencies are: the critical shift in internationalization, sustainability, decolonization of power, and pluralism in cultural dominance. In-depth conceptualization and implementation of global competencies may support universities' role in education toward global citizenship and foster the compensation of structural inequalities caused by national territorialism.