2021
Construction of Global Competence in Higher Education: Discourse of Internationalization, Decolonization, and Social Justice
SEDLÁKOVÁ, Markéta a David KOŠATKAZákladní údaje
Originální název
Construction of Global Competence in Higher Education: Discourse of Internationalization, Decolonization, and Social Justice
Název česky
Konstrukce globálních kompetencí v terciárním vzdělávání: Diskurz internacionalizace, dekolonializace a sociální spravedlnosti
Autoři
Vydání
2021
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Island
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
globalizace; internacionalizace; terciární vzdělávání; dekonolonializace.
Klíčová slova anglicky
Globalization; Internationalization; Higher education; Decolonization.
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2021 19:45, Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Anotace
V originále
In the presented contribution, the authors investigate the discourse of global competencies for social justice through stakeholders' perspectives from worldwide Higher Education. Ten semi-structured interviews were used and analyzed using situation analysis (Clarke et al., 2018). The main research question was how the professionals of Higher Education construct and deliver the global competencies in their curriculum. The results show that four essential topics based on global competencies are: the critical shift in internationalization, sustainability, decolonization of power, and pluralism in cultural dominance. In-depth conceptualization and implementation of global competencies may support universities' role in education toward global citizenship and foster the compensation of structural inequalities caused by national territorialism.