MUSILOVÁ, Helena. Amorfnost nové věcnosti ve fotografii. In Habán, Ivo. Nové realismy : Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918–1945. 1. vydání. Liberec: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Liberci, 2019, s. 152-241. ISBN 978-80-87810-35-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Amorfnost nové věcnosti ve fotografii
Název anglicky The Amorphousness of New Objectivity in Photography
Autoři MUSILOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vydání. Liberec, Nové realismy : Moderní realistické přístupy na československé výtvarné scéně 1918–1945, od s. 152-241, 90 s. 2019.
Nakladatel Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Liberci
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00118292
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87810-35-4
Klíčová slova česky výtvarné umění; fotografie; film; 1918–1945; střední Evropa; nové realismy; nová věcnost
Klíčová slova anglicky fine art; photograph; film; 1918–1945; Central Europe; new realisms; new objectivity
Štítky fotografie, nové realismy - nová věcnost, rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 12. 4. 2021 16:44.
Anotace
Amorfnost nově věcnosti představuje jednu ze tří hlavních kapitol odborné publikace zacílené na různé aspekty realismu v meziválečném umění. V souvislosti s moderními realismy vnímáme fotografii jako médium, které zásadním způsobem proměnilo dobové výtvarné umění a vizualitu vůbec. A to přesto, že dobové použití slov „realismus“, „realistický“ bylo v kontextu meziválečné fotografie odlišné od ostatního výtvarného umění. Zastřešujícím pojmem používaným pro charakteristiku fotografie v této doby je tzv. nová fotografie, která má spolu s moderními realismy společnou orientaci na moderní život, nicméně příspěvek se věnuje zejména fenoménu nové věcnosti ve fotografii. První část textu je věnována situaci na německé scéně, druhá na domácí, přičemž jsou zkoumány jak jednotliví autoři i samostatné snímky, obecněji, přijetí, odmítnutí či modifikaci principů, které jsou s fotografií nové věcnosti / neue sachlichkeit / new objectivity spojovány.
Anotace anglicky
The Amorphousness of New Objectivity in Photography represents one of the three main chapters of a book focused on various aspects of realism in interwar art. In connection of modern realisms we understand photography as a medium that fundamentally transformed contemporary art and visuality – bearing in mind that the words “realism” and “realist” were used differently in interwar photography than they were in fine art. One umbrella term used to describe photography in the interwar period was “New Photography,” which shared with modern realisms a focus on modern life. The first part of the text is dedicated to the situation on the German scene, the second to the domestic one, examining both individual authors and individual photographs, more generally, acceptance, rejection or modification of principles associated with photography of nová věcnost / neue sachlichkeit / new objectivity.
Návaznosti
MUNI/A/1378/2018, interní kód MUNázev: Forma, vizuální význam a okolnosti vzniku uměleckého díla v architektuře a ve výtvarném umění (Akronym: Forma, vizuální význam)
Investor: Masarykova univerzita, Forma, vizuální význam a okolnosti vzniku uměleckého díla v architektuře a ve výtvarném umění, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 22:40