C 2021

Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens

JANÍK, Tomáš a Marcela JANÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens

Název česky

Pád Železné opony v roce 1989: Důsledky pro školský systém v České republice

Název anglicky

The Fall of Iron Curtain in 1989: Consequences for the School System in the Czech Republic

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Münster / Wien, Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, od s. 113-123, 11 s. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 2, 2021

Nakladatel

LIT Verlag

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00118884

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-643-50993-2

Klíčová slova česky

školský systém; Česká republika; vzdělávací politika

Klíčová slova anglicky

school system; Czech Republic; educational policy

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2021 21:41, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Nach dem Jahre 1989 begann in der damaligen Tschechoslowakei die Transformation des politischen Systems. Es ergaben sich Veränderungen in allen Bereichen. Im Beitrag wird die Situation des tschechischen Schulsystems in der Zeit der Wende skizziert und anschließend die Entwicklungen in drei Etappen analysiert: Dekonstruktion und partielle Stabilisierung (1989–2001), systemische Rekonstruktion und Implementation (2001–2014) und graduelle Differenzierung (2014–2020). Am Ende werden die Besonderheiten eines Schulsystems in der Zeit des Umbruchs herausgearbeitet und zur Diskussion gestellt.

Česky

Po politické změně v roce 1989 započala v tehdejším Československu transformaci politického systému. Otevřely se perspektivy v mnoha oblastech. V kapitole je analyzována situace v československém školském systému v situaci změny a rozebírá se vývoj ve třech etapách: dekonstrukce a částečná stabilizace (1989-2001), systémová rekonstrukce a implementace (2001-2014) a gradující diferenciace (2014-2020). V závěru kapitoly jsou diskutovány specifické charakteristiky školského systému v situaci jeho proměn.

Návaznosti

GA20-13038S, projekt VaV
Název: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení