JANÍK, Tomáš a Marcela JANÍKOVÁ. Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens. In H. Schluss, H. Holzapfel, Ch. Andersen, H. Ganser (Hg.). Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven. 1. vyd. Münster / Wien: LIT Verlag, 2021, s. 113-123. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 2. ISBN 978-3-643-50993-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen für das Schulsystem Tschechiens
Název česky Pád Železné opony v roce 1989: Důsledky pro školský systém v České republice
Název anglicky The Fall of Iron Curtain in 1989: Consequences for the School System in the Czech Republic
Autoři JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Münster / Wien, Der Fall des Eisernen Vorhangs 1989 und die Folgen - Europäische pädagogische Perspektiven, od s. 113-123, 11 s. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, Band 2, 2021.
Nakladatel LIT Verlag
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00118884
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-643-50993-2
Klíčová slova česky školský systém; Česká republika; vzdělávací politika
Klíčová slova anglicky school system; Czech Republic; educational policy
Štítky rivok, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Změněno: 24. 3. 2021 21:41.
Anotace
Nach dem Jahre 1989 begann in der damaligen Tschechoslowakei die Transformation des politischen Systems. Es ergaben sich Veränderungen in allen Bereichen. Im Beitrag wird die Situation des tschechischen Schulsystems in der Zeit der Wende skizziert und anschließend die Entwicklungen in drei Etappen analysiert: Dekonstruktion und partielle Stabilisierung (1989–2001), systemische Rekonstruktion und Implementation (2001–2014) und graduelle Differenzierung (2014–2020). Am Ende werden die Besonderheiten eines Schulsystems in der Zeit des Umbruchs herausgearbeitet und zur Diskussion gestellt.
Anotace česky
Po politické změně v roce 1989 započala v tehdejším Československu transformaci politického systému. Otevřely se perspektivy v mnoha oblastech. V kapitole je analyzována situace v československém školském systému v situaci změny a rozebírá se vývoj ve třech etapách: dekonstrukce a částečná stabilizace (1989-2001), systémová rekonstrukce a implementace (2001-2014) a gradující diferenciace (2014-2020). V závěru kapitoly jsou diskutovány specifické charakteristiky školského systému v situaci jeho proměn.
Anotace anglicky
After the political turn in 1989 the transformation started in former Czechoslovakia. New perspectives occurred in all areas. In this paper, we outline the situation in the Czech educational system around 1989 and analyses changes evolving across three periods: deconstruction and partial stabilization (1989–2001), systemic reconstruction and imple- mentation (2001–2014) and gradual differentiation (2014–2020). By the end of the paper, we address some specific features of a school system under change caused by turn of political regime.
Návaznosti
GA20-13038S, projekt VaVNázev: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 17:20