PANČOCHA, Karel a Sheri Leigh KINGSDORF. A Review of the Components, Outcomes, and Cultural Responsiveness of the Pyramidal Parent Training Literature. Child & Family Behavior Therapy. Oxon, England: Taylor & Francis, 2021, roč. 43, č. 2, s. 55-85. ISSN 0731-7107. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/07317107.2021.1895412.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A Review of the Components, Outcomes, and Cultural Responsiveness of the Pyramidal Parent Training Literature
Autoři PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Sheri Leigh KINGSDORF (840 Spojené státy, domácí).
Vydání Child & Family Behavior Therapy, Oxon, England, Taylor & Francis, 2021, 0731-7107.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.080
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00121283
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/07317107.2021.1895412
UT WoS 000631767200001
Klíčová slova anglicky Parent training; Pyramidal training; Behavior intervention; Autism spectrum disorder
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 5. 1. 2022 14:45.
Anotace
Parental involvement is a cornerstone of success in supporting children with behavioral differences. However, having professionals provide intensive training to all parents in need of assistance is unattainable in many areas. The pyramidal parent training approach, where parents train other parents after first being trained by experts, supports generalization, collaboration, and makes training accessible in places where professional services are not available. A literature review was conducted to determine the scope of research on pyramidal parent training for families with children with ASD or another developmental disability. Eight relevant articles and one thesis were found. This research synthesized their training components, settings, foci, participants, designs, outcomes, social validity, and cultural responsiveness. Despite the many differences between the studies, two distinct forms of pyramidal parent training were identified: (1) Parent Training within a Family and (2) Parent Training among Families. The results show that regardless of the model, parent participants increased their skill acquisition to a similar degree whether trained by a professional or another parent. However, limited data were presented on the changes in the children’s behaviors and shortcomings were found in the areas of outcomes, generalization, maintenance, and cultural responsiveness.
Návaznosti
MUNI/A/1457/2020, interní kód MUNázev: Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
Investor: Masarykova univerzita, Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 01:19