B 2020

Tělo v pohybu. Performativita sokolského hnutí v období formování moderního českého národa

KONÝVKOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

Tělo v pohybu. Performativita sokolského hnutí v období formování moderního českého národa

Název anglicky

Performativity within the Sokol Movement in the Period of the Formation of the Modern Czech Nation

Autoři

KONÝVKOVÁ, Tereza

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 126 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, č. 506, 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

ISBN

978-80-210-9752-0

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-9752-2020

Klíčová slova česky

sokolské hnutí; performativita; národní identita; kulturní performance; fenomenální tělo; sémiotické tělo; estetická hodnota; Miroslav Tyrš

Klíčová slova anglicky

Sokol movement; performativity; national identity; cultural performances; phenomenal body; semiotic body; aesthetic value; Miroslav Tyrš

Štítky

Změněno: 18. 7. 2023 11:05, PhDr. Lea Novotná

Anotace

V originále

Kniha se zabývá kulturními performancemi sokolského hnutí, které se v druhé polovině 19. století zásadně podílely na utváření české národní identity. Kulturní performance sloužily nejen k přenosu informací, ale také k modelaci sdílené subjektivní reality aktérů a diváků. Kulturní performance sokolského hnutí se vyznačovaly zvláštním důrazem na estetickou hodnotu, neboť právě ta klíčovým způsobem ovlivňuje vnímání v performanci vznikajících jevů. Národní identita byla v kulturních performancích zpřítomňována pohybujícími se těly sokolských cvičenců, jejichž fenomenálním a sémiotickým aspektům, stejně jako samotnému procesu formování identity se publikace detailně věnuje.

Anglicky

This monograph deals with the cultural performances of the Sokol movement, which directly influenced the construction of the Czech national identity in the second half of the 19th century. Cultural performances helped to create a shared subjective reality of both actors and audiences and the aesthetic value of the cultural performances contributed to the succesful interpretation of performances by the audiences." National identity was created essentially by the moving bodies of the Sokol trainees. This monograph devotes particular attention to the phenomenal and semiotic aspects of the Sokol bodies and their preparations and performances in the process of national identity construction.