k 2021

Construction of Global Competence in Higher Education: Discourse of Internationalization, Decolonization, and Social Justice

SEDLÁKOVÁ, Markéta a David KOŠATKA

Základní údaje

Originální název

Construction of Global Competence in Higher Education: Discourse of Internationalization, Decolonization, and Social Justice

Název česky

Konstrukce globálních kompetencí v terciárním vzdělávání: Diskurz internacionalizace, dekolonializace a sociální spravedlnosti

Vydání

The Role of Universities in Addressing Societal Challenges and Fostering Democracy, 2021

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50401 Sociology

Stát vydavatele

Island

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2021 19:00, Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.

Anotace

V originále

Globalization and migration in today's modernist discoursive framework create a convoluted process that can no longer be described by national terminology and investigate by practices that have been used when nation-states have shaped how migration is perceived and discussed. Global perspective needs to be applied to cope with global issues such as migration and social imbalances of power and resources. As a part of educational discourse, global competence can offer access to different knowledge sources of the diversified world we all share. Universities are taking an essential role in constructing knowledge and (re)producing colonial discourse, which has created forms of oppression and unequal opportunities. Internationalization of Higher Education accelerates social reality and mobility and creates opportunities for reflection on structural inequalities through global competencies education. In the presented contribution, the authors investigate the discourse of global competencies for social justice through stakeholders' perspectives from worldwide Higher Education. Ten semi-structured interviews were used and analyzed using situation analysis (Clarke et al., 2018). The main research question was how the professionals of Higher Education construct and deliver the global competencies in their curriculum. The results show that four essential topics based on global competencies are: the critical shift in internationalization, sustainability, decolonization of power, and pluralism in the cultural dominance. In-depth conceptualization and implementation of global competencies may support universities' role in education toward global citizenship and foster the compensation of structural inequalities caused by national territorialism.

Česky

Příspěvek pojednával o výzkumu zaměřenému na sociální spravedlnost a globální kompetence v terciárním vzdělávání. Hlavní výzkumná otázka se věnovala konstrukci globálních kompetencí v kurikulu u vybraných expertů. Výsledky poukazovaly na čtyři hlavní identifikované diskurzy: kritický obrat v internacionalizaci, udržitelnost, dekolonializace vědění a pluralismus v kulturní dominanci. Reflexe konceptualizace a implementace globálních kompetencí v kurikulu univerzity, směřuje k podpoře světoobčanství a potírání strukturálních nerovností.